Back to list All Articles Archives Search RSS Terug naar lijst Alle artikelen Archieven Zoek RSS

Ongelooflijke haast

Ongelooflijke haast

Film: The Dark Tower

Het verhaal: The Dark Tower saga wordt gezien als het opus magnum binnen het oeuvre van Stephen King. In deze eerste verfilming (ja, er dreigen er meer te komen) zien we hoe de jonge Jack Chambers (Tom Taylor) wordt gekweld door nachtmerries waarin een donkere toren en een dreigende man in het zwart verschijnen. Maar dan blijken Jacks dromen helemaal geen dromen te zijn. De man in het zwart (Matthew McConaughey) wenst namelijk onze wereld over te nemen. Jack sluit een verbond met een revolverheld (Idris Elba) uit een andere wereld om dit te voorkomen.

Er is licht in de duisternis, omdat:

  • De film fraaie decors, kostuums en special-effects kent.
  • De muziek van ‘onze’ Tom Holkenborg alias Junkie XL is doeltreffend.

Blij dat de zaallichten weer aan gaan, omdat:

  • De film op acteergebied hopeloos faalt. Matthew McConaughey en Idris Elba zijn capabele acteurs maar ze krijgen geen kans om hun kunsten te tonen. De film raast van de ene naar de andere scène, die daardoor niet ingebed raken. Als kijker krijg je geen enkele vorm van betrokkenheid met de personages en de gebeurtenissen. Het dieptepunt is het irritant ‘trienerige’ acteren van Tom Taylor.
  • Haast lijkt sowieso de belangrijkste voortstuwende kracht te zijn, in alles komt de film tijd te kort. Natuurlijk, in The Dark Tower moeten de basis en de premisse worden gelegd voor alle volgende delen, maar misschien had de Deense regisseur Nikolaj Arcel (A Royal Affair) ervoor moeten kiezen om niet alles te vertellen maar die overgebleven verhaallijnen wel meer uit te werken.
  • Bij al die uitleg gaat Arcel er ook nog van uit dat het merendeel van zijn publiek door het leven gaat met maar één werkende hersenhelft. Arcel legt dingen uit die we als kijker al lang door hebben. En dan krijgen we van die tenenkrommende maar bovenal overbodige scènes zoals die waar de revolverheld opeens een portaal noemt en de jonge Jack dan moet zeggen: “Portal?” En dan mag de revolverheld vervolgens uitleggen dat er portalen bestaan waardoor je van de ene naar de andere wereld kunt komen.

Slotoordeel: The Dark Tower is een film die zich overschreeuwt, die zich voortdurend voorbij rent. Uiteindelijk blijft er niet veel meer over dan een leeg en teleurstellend spektakelstuk.

Jan Salden is docent filmtheorie aan de Maastricht Academia of Media, Design & Technology

 

Zie hier het filmprogramma  van LumièrePathé en Euroscoop

Categories:Categorieën:
Tags:

CommentsReacties

There are currently no comments.Er zijn geen reacties.

Post a Comment

Laat een reactie achter

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Enter the code shown above: