Back to list All Articles Archives Search RSS Terug naar lijst Alle artikelen Archieven Zoek RSS

Film als empathiemachine

Film als empathiemachine

Film: Una Mujer Fantástica

Het verhaal: De transseksuele zangeres Marina (Daniela Vega) en de twintig jaar oudere Orlando (Francisco Reyes) hebben al geruime tijd een relatie. Als Orlando plots komt te overlijden, staat Marina’s leven op zijn kop. De artsen zijn argwanend over haar rol bij Orlando’s dood, en de politie begint een onderzoek. Orlando’s familie – die hun relatie nooit heeft geaccepteerd – sluit Marina volledig buiten. Ze is niet welkom bij de begrafenis en dient Orlando’s spullen zo spoedig mogelijk in te leveren. Marina laat zich echter niet zomaar buitensluiten en vecht voor haar recht op rouw en verdriet.

De terechte winnaar van de Teddy Award (prijs voor beste LHBT-film) in Berlijn, want:

- Vorig jaar was The Danish Girl in de Nederlandse bioscopen te zien; een nogal kleinburgerlijke film waarin Eddie Redmayne de rol vertolkte van Einar Wegener; één van de eerste mensen ter wereld die een geslachtsveranderingsoperatie onderging. Redmayne streek er een Oscarnominatie voor op, maar toch lijkt het me vooruitgang als een transgender acteur gekozen wordt voor een film over een transgender. In Una Mujer Fantástica is dat Daniela Vega, en haar geweldige hoofdrol is het krachtige middelpunt van deze Chileense film.

- Filmcriticus Roger Ebert noemde film altijd een empathiemachine; dankzij films kunnen we ons verdiepen in de levens van andere mensen, en wordt er begrip gekweekt voor mensen die met een andere bedrading zijn geboren. Una Mujer Fantástica vraagt het publiek om zich te identificeren met de dromen en verlangens van een transgender, en is een fraaie illustratie van Eberts theorie. In een tijd waarin transgenders in het Amerikaanse leger niet meer welkom zijn, lijkt me dat waardevol.

Minder fantastisch dan de titel belooft, want:

- Ondanks een handjevol droomsequenties is Una Mujer Fantástica een film die zich nooit weet te ontworstelen aan het ‘krachtige vrouw trotseert met opgeheven hoofd de vele tegenslagen van het leven’-sjabloon. Het is een formule die geen ruimte laat voor verrassingen of ambiguïteit.

- De agressieve wijze waarop Marina door zowel artsen, politie als Orlando’s familie bejegend wordt, grenst aan het ongeloofwaardige. Discriminatie van transgenders is ongetwijfeld een maatschappelijk probleem, maar de maalstroom aan psychologische en fysieke vernederingen waarin Marina terechtkomt, is bij de wilde beesten af.

Het salomonsoordeel: Een visueel weelderige film die op zijn beste momenten herinnert aan de ‘sterke vrouwen’-portretten van Pedro Almodóvar, maar de complexiteit van diens melodrama’s wordt in deze al te rechtlijnige film node gemist.

Mark Vluggen

Zie hier het filmprogramma  van LumièrePathé en Euroscoop

Categories:Categorieën:
Tags:

CommentsReacties

There are currently no comments.Er zijn geen reacties.

Post a Comment

Laat een reactie achter

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Enter the code shown above: