Back to list All Articles Archives Search RSS Terug naar lijst Alle artikelen Archieven Zoek RSS

Einde aan gratis parkeren

Einde aan gratis parkeren

Photographer:Fotograaf: Observant

MAASTRICHT. Het gratis parkeren door medewerkers bij de universitaire gebouwen heeft zijn langste tijd gehad. Het college van bestuur is van plan in Randwijck betaald parkeren in te voeren en neemt meteen ook de binnenstad daarin mee.

Dat zei de vicevoorzitter van het college, Nick Bos, afgelopen woensdag 13 september tegen een commissie van de universiteitsraad. Binnen enige maanden ligt er een uitgewerkt plan, kondigde hij aan. Bos schetste nu alleen nog maar de contouren daarvan en wilde achteraf ook geen nadere uitleg geven.

Tot nu toe is parkeren gratis voor medewerkers met een vergunning, die in principe alleen wordt afgegeven als ze op een bepaalde minimumafstand (15 km) van de UM wonen. Studenten kunnen terecht op het terrein aan de Sorbonnelaan waar ooit de Calatravacampus zou komen: elke studenten-UMcard is daarvoor geprogrammeerd. Dat terrein omvat een paar honderd parkeerplaatsen, eveneens gratis.

Dat gaat dus allemaal veranderen. De koerswijziging is ingegeven door de situatie in Randwijck, dat in het kader van de zogenoemde ‘gebiedsontwikkeling’ de komende tijd op de schop gaat. Dat betekent meer groen, meer water, alles om het gebied aantrekkelijker te maken. En dus minder parkeerruimte. Terwijl het MUMC+ in het kader van de Health Campus een groot gebouw plant onder de naam Mosae Vita, en ook de UM gaat bouwen, onder meer laboratoria en een nieuw proefdieren- alias biomedisch centrum. Bij nieuwbouw eist de gemeente eigen parkeervoorzieningen, als het moet onder de grond. Die optie is duur, vindt Bos, zodat de UM (in samenspraak met Mecc, provincie, gemeente en MUMC+) liever naar het gehele Randwijckgebied kijkt. Zo heeft het Mecc parkeerruimte “die maar twee weken per jaar ten volle benut wordt”. Toch wordt ook nog gedacht aan een nieuw parkeerterrein, zei Bos.

Maar dit alles verklaart nog niet waarom UM-medewerkers met een parkeervergunning voortaan zouden moeten betalen voor hun parkeerplaats. Bos noemde daarvoor in de commissievergadering een paar argumenten. Het eerste was dat andere universiteiten ook alleen betaalde parkeervoorzieningen kennen. Verder verwees hij naar het MUMC+, dat zijn medewerkers eveneens laat betalen. “Wij willen het beleid harmoniseren”, zei Bos.

Mocht de UM die aanpak inderdaad overnemen, dan krijgen fietsers naast allerhande faciliteiten ook nog eens geld toe (50 cent voor hen die dichtbij wonen, een euro per dag als het meer dan vier kilometer is) en zullen automobilisten in de buidel moeten tasten. Het ziekenhuis kent geen afstandslimiet, iedereen mag met de auto komen maar hoe dichterbij de woning, hoe meer men betaalt. Het bedrag valt uiteen in een abonnementsprijs (onder de 2 km: 5 euro per maand, oplopend tot bij verder dan 7 km: 1 euro) en een dagprijs die eveneens gedifferentieerd is, van 3 tot 1 euro.

De UM-medewerkers in de binnenstad, die uiteraard niets met de ontwikkelingen in Randwijck te maken hebben, worden uit een oogpunt van gelijke behandeling ook aan het nieuwe regime onderworpen.

Categories:Categorieën:
Tags:

CommentsReacties

2017-09-21: Babette Doorn
Eén groep medewerkers bij UM en azM wordt altijd vergeten: zij die ervoor kozen om van meet af aan vlakbij het werk te wonen. Altijd op tijd op het werk, geen kosten voor de werkgever, geen gebruik makend van allerlei regelingen (want we komen nooit ergens voor in aanmerking). Daar is geen 'beloning' voor. Nu het parkeren ook voor de UM medewerkers niet langer gratis blijft, krijgen we een nieuwe golf aan wildparkeerders in onze wijken. Eerst de azM-mer die moest betalen, daarna de Duitse studenten met eigen auto die hier in de wijk gratis parkeren en nu straks de UM-mer. En aangezien deze 30 km met drempels en paaltjes wijken totaal niet zijn ingesteld op zoveel extra verkeer dat dagelijks heen en weer scheurt op zoek naar een plekje, of jou als buurtbewoner letterlijk achtervolgt (!) in de hoop dat jij met je auto vertrekt, de slechtere luchtkwaliteit daardoor bovenop de A2 tunnelbuis die omhoog komt bij Randwyck... en dan overdag het MUMC+ motto Gezond Leven proberen uit te stralen.... geef ons extra verlofdagen?!
2017-10-04: Werner Teeling
"Dat betekent meer groen, meer water, alles om het gebied aantrekkelijker te maken. En dus minder parkeerruimte."
Gaat de UM dan parkeerterreinen opheffen? Zit er idealisme achter? Nee hoor. "Die optie is duur." Juist, het draait gewoon om geld.

Meestal fiets ik, heerlijk 15 kilometer lang uitwaaien. Als ik met de auto kom, dan is dat omdat ik materiaal mee moet nemen of omdat het net even handiger is met afspraken. Voor die ritjes zou ik dan ook nog eens parkeergeld moeten betalen?

Post a Comment

Laat een reactie achter

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Enter the code shown above: