Back to list All Articles Archives Search RSS Terug naar lijst Alle artikelen Archieven Zoek RSS

Nederlander in Italië: spaghetti prakken

Nederlander in Italië: spaghetti prakken

Film: Tulipani: liefde, eer en een fiets

Verhaal: De Zeeuwse boer Gauke (Gijs Naber) verlaat Nederland na de watersnoodramp van 1953 omdat hij nooit meer natte voeten wilt. Hij komt in Italië terecht en bouwt daar samen met zijn grote liefde Ria (Anne Sluiter) een nieuw bestaan op. Hij gaat tulpen kweken.

Als een lasagne met smaak.

  • Eindelijk weer eens een film van regisseur Mike van Diem. Wat hebben we hem na Karakter (1997) gemist.
  • De kleuren zijn in Tulipani erg mooi.
  • Deze film laat mooi zien dat de nationale identiteit niet af te lezen valt in wat je eet, maar hoe je het eet. Het prakken van spaghetti, zoals getoond in deze film, behoeft mijn inziens geen verder commentaar.

Als de zoveelste smakeloze diepvriespizza.

  • Een film met een ondertitel zoals liefde, eer en een fiets is per definitie verdacht en wel om twee redenen. Een: de regisseur beschouwt zijn kijkers als achterlijk en legt uit waar het verhaal over gaat, terwijl een goede film dat gewoon laat zien. Twee: de regisseur twijfelt of het wel duidelijk is dat het om ‘liefde, eer en een fiets’ gaat en hoopt via de ondertitel zijn beroerde verteltrant te corrigeren.
  • Er worden geen keuzes gemaakt. Wat is Tulipani nu? Een komedie, een drama, een sprookje? Door niet te kiezen en overdreven behaagzucht wordt het naast een onevenwichtige vooral een laffe film.
  • In de film valt geen personage aan te wijzen dat een ontwikkeling doormaakt. Tulipani komt niet verder dan een parade van karikaturen.
  • Echt? Moet dat nu? Een stoet van acrobaten, vuurspuwers en clowns in een dorpje waar anders nooit niemand komt? Ja, ja, we snappen de verwijzing wel naar Fellini.

Slotconclusie: Persoonlijk heb ik regisseur Mike van Diem na Karakter  (1997) hoog zitten en blijft hij een talentvolle regisseur. Maar Tulipani toont dat talentvolle regisseurs ook hun dag niet kunnen hebben.

Jan Salden

Salden is docent filmtheorie aan de Maastricht Academia of Media, Design & Technology

Zie hier het filmprogramma  van LumièrePathé en Euroscoop

Categories:Categorieën:
Tags:

CommentsReacties

There are currently no comments.Er zijn geen reacties.

Post a Comment

Laat een reactie achter

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Enter the code shown above: