Back to list All Articles Archives Search RSS Terug naar lijst Alle artikelen Archieven Zoek RSS

VR-bril in de onderwijsgroep: leuke gadget of waardevolle toevoeging?

VR-bril in de onderwijsgroep: leuke gadget of waardevolle toevoeging?

Photographer:Fotograaf: Joey Roberts

“Dit blijft je langer bij dan een gewone onderwijsgroep”

Hoe geef je studenten gezondheidswetenschappen, richting ‘beleid, management en evaluatie van zorg’, een beeld van het werk van een wijkverpleegkundige? Met zeventig studenten in de groep is meelopen geen optie, maar ze alleen een filmpje laten zien heeft ook zo z’n beperkingen. Docenten Nynke de Jong en Silke Metzelthin gebruikten moderne technologie als oplossing. Ze lieten de studenten door een Virtual Reality-bril kijken naar een 360 graden video, iets wat nog niet eerder in een Maastrichtse onderwijsgroep is gedaan.

“Kijk uit met de knoppen aan de zijkant van de bril”, zegt Nynke de Jong, universitair docent bij Health Services Research, tegen de twee onderwijsgroepen die donderdagochtend in de kantine van Duboisdomein 30 zitten. “Die zijn heel gevoelig, het is makkelijk om per ongeluk het filmpje te deleten. Je krijgt eerst een proeffilmpje te zien en daarna kun je zelf de echte video starten. Bepaal even of je gaat staan of zitten, zodat je niet valt.” Er klinkt gegrinnik. En hoewel er inderdaad niemand valt, blijkt het dragen van een VR-bril ook niet iets alledaags te zijn voor de studenten. “Ik voel me nu al misselijk worden”, roept een meisje na een paar seconden. “O, ze zitten echt bij mijn hoofd”, schrikt een ander. ‘Ze’ dat zijn de konijnen uit het testfilmpje dat de studenten bekijken om even aan de bril te wennen. Een slimme toevoeging van De Jong en collega Silke Metzelthin blijkt al snel. Wanneer het tijd is voor de lesvideo is iedereen gekalmeerd en kan er rustig gekeken worden.

In de video, die is opgenomen door Science Vision – de multimedia service provider van de Faculty of Health, Medicine and Life Sciences en Maastricht University – in samenwerking met de Academische Werkplaats Ouderenzorg Zuid-Limburg ,is te zien hoe een wijkverpleegkundige een cliënt bezoekt. Daar blijkt dat de vrouw extra hulp nodig heeft met het op tijd innemen van de medicijnen, het huishouden en het aantrekken van de steunkousen. “Er zit een gewone pgo-taak aan de film vast”, vertelt De Jong. “De studenten moeten kijken hoe de zelfredzaamheid wordt bevorderd en van welke moderne technologieën de thuiszorg gebruik maakt.”

De opnames hadden nog wat voeten in de aarde. “We moesten wat improviseren”, zegt Metzelthin. “We konden natuurlijk niet bij een echte cliënt filmen, omdat zo’n opname snel een dag kan duren. Dat zou te belastend zijn voor de cliënt. Dus we hebben met twee simulatiecliënten gewerkt, maar de wijkverpleegkundigen waren wel echte werknemers van de MeanderGroep Zuid-Limburg. Eén van hun heeft van tevoren ook naar het draaiboek gekeken om te beoordelen of het wel een realistisch scenario is dat we bedacht hebben. Tijdens de opnames moesten we ons allemaal verstoppen. Het is een 360 graden video, dus je kunt niet achter de camera gaan staan zoals bij een normale film. Via koptelefoons konden we horen wat er gebeurde en of men zich aan het scenario hield.”

Ondanks de mogelijkheid om alle kanten op te kijken, zitten de meeste studenten in de kantine van Dub 30 redelijk stil. Het gesprek tussen cliënt en verpleegkundige eist de aandacht op. Je kunt een speld horen vallen. “Onze tutor zei later dat hij ons nog nooit zo stil had meegemaakt”, lacht Luuk Schmelzen, een van de studenten, achteraf. “Je wordt niet afgeleid”, zegt medestudent Tamara van Crey. “Je zit er echt helemaal in. Op een gegeven moment deed ik mijn arm een stukje omhoog en stootte ik tegen de tafel aan. Ik was vergeten dat die daar was. Ik zag iemand anders aantekeningen maken, maar ik snap niet hoe.” “Dat kan echt niet, hoe weet je of je op het papier of op de tafel aan het schrijven bent”, valt Schmelzen haar bij. “Ik had echt het gevoel dat ik bij het gesprek zat, het voelde zelfs een beetje ongemakkelijk, alsof je aan het afluisteren bent. Misschien zou de verpleegkundige de kijker kunnen introduceren als stagiair.”

Beide studenten vinden dat de VR-bril een meerwaarde heeft. “Dit blijft je langer bij dan wanneer het gewoon weer een onderwijsgroep was geweest”, zegt Schmelzen. Van Crey, die een jaar verpleegkunde heeft gestudeerd en stage liep in de thuiszorg: “Het filmpje geeft een goed beeld van hoe het gaat. Mij viel meteen op dat het doosje pillen op de grond lag.” Dat zijn inderdaad dingen waar verpleegkundigen in spe op moeten letten – de video wordt ook gebruikt bij deeltijd hbo-v-studenten aan de Zuyd Hogeschool in Heerlen.

De Jong is blij om te horen dat de studenten een meerwaarde in de bril zien. Van Crey heeft nog een idee om het te verbeteren. “Wat echt vet zou zijn is als je in het huis zou kunnen lopen.” Helaas is dat technisch gezien nog niet mogelijk. Metzelthin kan zich wel voorstellen dat er aanvullende video’s opgenomen gaan worden.

Categories:Categorieën:

CommentsReacties

There are currently no comments.Er zijn geen reacties.

Post a Comment

Laat een reactie achter

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Enter the code shown above: