Back to list All Articles Archives Search RSS Terug naar lijst Alle artikelen Archieven Zoek RSS

Niet doen

Niet doen

Photographer:Fotograaf: Simone Golob

Mocht ik ooit docent worden, help me dan onthouden dat ik een aantal dingen NIET doe. Bijvoorbeeld: leerlingen niet naar het toilet laten gaan wanneer ze erom vragen. Wat is het nut van medeverantwoordelijk zijn voor een heftige blaasontsteking of een ongemakkelijk natte broek? Door het niet toelaten van een toiletbezoek dwarsboom je het uitvoeren van een natuurlijke lichamelijke handeling. Het gebeurde zo vaak op mijn middelbare school dat leerlingen niet naar de wc mochten, omdat “het niet uitkwam” voor de leraar. Er moest belangrijke stof worden besproken, er was nét een toets bezig, of de persoon in kwestie moest gewoon begrijpen dat je toiletteerde tijdens de pauze en niet tijdens kostbare lesuren. Belachelijk, want hoe kan je in godsnaam de behoeften van je blaas reguleren?

Nog iets: ik hoop dat ik nooit vergeet hoe vervelend de situatie wordt wanneer een docent vraagt “of er nog vragen zijn”. Natuurlijk, het is belangrijk om te peilen of de besproken stof wordt begrepen, maar waarom moet het zo vaag worden geformuleerd? En waarom altijd aan het einde van de les of het college? De schuwe student zal zijn mond nooit opendoen (zeker niet na zo’n vraag), de actieve studente had haar vraag allang gesteld en de gemiddelde student zal ongemakkelijk om zich heen kijken om vervolgens stilzwijgend te wachten tot iemand hem uit de brand helpt door een vinger op te steken. Het werkt gewoon niet.

Een derde probleem: anekdotes vertellen. Dit ligt wat genuanceerder, want het kan ontzettend leuk zijn om door de ogen van je docent de materie te bekijken. Het wordt alleen ongemakkelijk wanneer hij zichzelf zo interessant vindt, dat hij zijn verhaal begint met: “Heb ik jullie ooit verteld hoe mijn leven werd bedreigd? O, ik hou zo van mijn eigen anekdotes.” Wat moet je als student zeggen op zo’n moment? Ja, ik wil je verhaal wel horen, maar als ik ‘nee’ zeg, en als iedereen voor de grap ‘nee’ zou zeggen, wat gebeurt er dan? Mogen we dan een andere anekdote kiezen? Mogen we door met de les? Mogen we eerder weg?

Ik weet dat ik met deze punten het stereotype van de luie student bevestig, de student die het allemaal beter denkt te weten, maar zo zit het niet helemaal. Ons wordt verteld dat je kritisch moet denken, je ogen en oren moet opendoen, je moet streven naar verbetering. Dat is wat ik wil bereiken, mocht ik ooit docent worden. Maar waarschijnlijk niet.

Cato Boeschoten

Categories:Categorieën:
Tags:

CommentsReacties

There are currently no comments.Er zijn geen reacties.

Post a Comment

Laat een reactie achter

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Enter the code shown above: