Back to list All Articles Archives Search RSS Terug naar lijst Alle artikelen Archieven Zoek RSS

Kunstwereld voor aap gezet

Kunstwereld voor aap gezet

Film: The Square

Het verhaal: De succesvolle Christian (Claes Bang), de ijdele directeur van een museum voor moderne kunst in Stockholm, is druk bezig met de voorbereidingen voor de tentoonstelling van ‘the square’, een installatie die bezoekers oproept om elkaar weer te vertrouwen. Als zijn iPhone wordt gestolen, zet Christian een dwaze en onbesuisde wraakactie op touw. Dit blijkt de opmaat naar een reeks gênante taferelen, die Christians positie als museumdirecteur aan het wankelen brengt.

Beestachtig goed:

- Heerlijk dat eindelijk eens een komedie de Gouden Palm in Cannes heeft gewonnen. Komedies leggen het bij prijsuitreikingen namelijk bijna altijd af tegen zwaardere films. Het oeuvre van de Zweedse filmmaker Ruben Östlund bewijst evenwel dat je komedies ook kunt gebruiken voor gewichtige thema’s. In zijn vorige film Turist haalde hij uit naar de lafheid van de moderne man. In opvolger The Square richt de Zweed zijn blik op de hypocrisie van de culturele elite; Tesla-rijdende mannen in dure designerpakken die hun idealen vooral met de mond belijden.

- Iedereen die wel eens in een museum voor moderne kunst komt kent ze: catalogusteksten met wollig postmodern kunstgewauwel dat dient te verhullen dat de schrijver niet kan schrijven en de kunst niks voorstelt. Met sardonisch genoegen steekt Östlund de draak met dit soort pretentie. The Square is evenwel veel meer dan een vileine satire over de kunstwereld; de film raakt ook aan maatschappelijke thema’s als burgerschap en individuele versus collectieve verantwoordelijkheid.

- Östlund bedient zich net als in Turist van de humoristische techniek van de plaatsvervangende schaamte. De scène met het postcoïtale condoom is even geestig als ongemakkelijk, maar Östlund zoekt pas echt de grenzen van het betamelijke op in de nu al klassieke scène waarin performance artist Oleg een aap speelt tijdens een deftig diner voor geldschieters, en de chique dinergasten een overdosis primatengedrag voorschotelt. Die ene scène is de prijs van een bioscoopkaartje al meer dan waard, en zal door sociaal-psychologen nog jarenlang gebruikt worden om studenten uit te leggen hoe het omstandereffect werkt.

Geen kunst aan:

- In zijn kritiek op de kunstwereld grijpt Östlund soms naar wat al te gemakkelijke stereotypen.

- The Square is meer een verzameling losse scènes dan een coherent geheel, maar waren Fellini’s films dat niet ook?

Het salomonsoordeel: Het filmjaar 2017 gaat de geschiedenis in als het jaar van de aap. En van Harvey Weinstein natuurlijk.

Mark Vluggen

Zie hier het filmprogramma  van LumièrePathé en Euroscoop

Categories:Categorieën:
Tags:

CommentsReacties

There are currently no comments.Er zijn geen reacties.

Post a Comment

Laat een reactie achter

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Enter the code shown above: