Back to list All Articles Archives Search RSS Terug naar lijst Alle artikelen Archieven Zoek RSS

Werving buitenlandse studenten: steeds meer kapers op de kust

MAASTRICHT. De instroom van buitenlandse studenten aan de Universiteit Maastricht is nog steeds de hoogste in Nederland, maar er komen meer en meer kapers op de kust, niet alleen in binnen-, maar ook in het buitenland. Dat blijkt uit de jongste cijfers van Marketing & Communicatie.

De UM is nog steeds marktleider in Nederland als het gaat om de werving van Duitse, Belgische, Franse, Italiaanse en bijvoorbeeld Spaanse studenten, maar het marktaandeel voor de bachelors daalt, vertelt Zoë den Boer, senior advisor for marketing and student recruitment international. Het marktaandeel voor de masteropleidingen is redelijk stabiel.

De concurrentie op de internationale studentenmarkt komt niet alleen uit eigen land waar de zusterinstellingen steeds meer in dezelfde vijver vissen. De landen in Scandinavië (veel Engelstalige opleidingen, geen of laag collegegeld) timmeren flink aan de weg. Maar ook Duitsland, waar de onderwijskwaliteit de laatste jaren stijgt, het collegegeld lager is en Engelstalige programma’s oprukken, is volop aan het werven. Met succes: de instroom van buitenlanders steeg dit jaar met 6 procent. Azië, zo vertelt Den Boer, is ook een populairdere bestemming nu de kwaliteit van het onderwijs én de economie in de lift zitten. China trok in 2015 bijvoorbeeld 400 duizend internationale studenten, een groei van ruim 5 procent vergeleken met 2014.

En dan zijn er nog politieke factoren die een (positieve én negatieve) rol spelen. Denk aan de Brexit. Steeds meer Grieken en Cyprioten die voorheen naar Groot-Brittannië trokken, verleggen hun koers, zegt Den Boer. “Ik was dit voorjaar op een Holland Day in Athene, georganiseerd door de Nederlandse ambassade, het was nog nooit zo druk.” De Britse studiekiezers zitten in onzekerheid: “Zijn zij straks non-EU-studenten en gaat hun collegegeld dan fors omhoog?” Op dit moment is er in de bachelors nog weinig van te merken (stijging van 13 procent eerstejaars aan de UM), maar de masterinstroom in Maastricht daalde in september met 17 procent.

Terwijl de instroom van Italianen, Spanjaarden en Fransen groeit, daalt het aandeel van Duitse studenten (minus 13 procent in de bachelor dit jaar, maar wel 6 procent groei in de master). Den Boer: “Wij houden dat in de gaten, het zijn goede studenten, we willen dit aantal houden en zetten nu extra in op de werving in Duitsland.” Ook Spanje, dat een groeimarkt blijkt en waar steeds meer de Engelstalige opleidingen verrijzen, krijgt extra aandacht de komende tijd. En China blijft belangrijk: “Heel goed voor de international classroom.”

Ook de Fransen gaan een anderstalige studie niet meer uit de weg. “Ik kom al jaren op studiemarkten in Parijs, ieder jaar spreken er meer mensen Engels. Op de universiteiten wint het wetenschappelijk Engels terrein en Macron is de eerste Franse president die deze taal vloeiend spreekt.” Belangrijk blijft dat studenten passen binnen het probleem gestuurde onderwijs. Zeker wat de Fransen betreft is dat soms een punt, aldus Den Boer: “Zij zijn vaak opgegroeid in een traditioneel systeem, dat geeft soms problemen.”

 

 

Categories:Categorieën:

CommentsReacties

There are currently no comments.Er zijn geen reacties.

Post a Comment

Laat een reactie achter

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Enter the code shown above: