Back to list All Articles Archives Search RSS Terug naar lijst Alle artikelen Archieven Zoek RSS

Onthaasten in de bioscoopzaal

Onthaasten in de bioscoopzaal

Film: Murder on the Orient Express

Verhaal: Tijdens een reis in de Oriënt Express wordt er iemand vermoord. Het is aan de fameuze Belgische speurder Hercule Poirot om deze misdaad op te lossen. Al in 1974 verfilmde Sidney Lumet dit klassieke verhaal van Agatha’s Christie. Daar was Albert Finney nog de meester-speurder Hercule Poirot. De Ierse acteur en regisseur Kenneth Branagh besloot een nieuwe versie te maken en maar gelijk in de schoenen van de Belgische detective te gaan staan.

Een eerste klas kaartje waard:

- In een wereld waarin vooral razendsnel gemonteerde films domineren, waar de superhelden over elkaar heen buitelen en waar de kijker wordt overdonderd door imposante special-effects, is Murder on the Orient Express verfrissend anders. Deze film moet het hebben van zijn plot en van zijn lange shots en rustige tempo. Het lijkt op momenten wel een onthaastingskuur.

- De film ziet er geweldig uit. Dat geldt voor de kostuums en de decors, maar ook voor de trage cameravoering van Haris Zambarloukos. Die is oogstrelend en geeft de kijker de tijd om al die schoonheid te ondergaan. De muziek is, zoals te verwachten bij een Branagh-film, van Patrick Doyle en behoort tot het betere werk van deze componist.

- de film wordt vooral gedragen door de acteurs. Niet de minsten: Willem Dafoe, Michelle Pfeiffer, Penélope Cruz, Johnny Depp, Derek Jacobi. Branagh speelt geweldig als de ijdele Poirot. In het dagelijkse leven is ijdelheid Branagh ook niet bepaald vreemd, maar hier laat de acteur ook een behoorlijke portie zelf-relativerende humor zien.

- Voor het eerst komen we ook iets te weten over Poirots verleden en daardoor is het niet alleen een ijdele maar vooral ook een eenzame man.

Als een wc-bezoek in een NS-trein van Maastricht naar Amsterdam:

  • Indien u de versie van 1974 kent, boet de film behoorlijk aan spanning in aangezien de plot onveranderd is.
  • U heeft niks met mannen met snorren.
  • Het mag wel wat sneller.

Slotoordeel: Murder on the Orient Express is geen meesterwerk maar door zijn kalme tempo en zijn accent op de plot toch een verfrissende afwisseling in een steeds hectischer en zichzelf soms overschreeuwend filmaanbod.

Jan Salden

Salden is docent filmtheorie aan de Maastricht Academia of Media, Design & Technology

Zie hier het filmprogramma  van LumièrePathé en Euroscoop

Categories:Categorieën:
Tags:

CommentsReacties

There are currently no comments.Er zijn geen reacties.

Post a Comment

Laat een reactie achter

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Enter the code shown above: