Back to list All Articles Archives Search RSS Terug naar lijst Alle artikelen Archieven Zoek RSS

“Probeer deze week de trap te nemen”

“Probeer deze week de trap te nemen”

Photographer:Fotograaf: Observant

Stimuleringsprogramma voor inactieve studenten

Natuurlijk zou je regelmatig moeten bewegen, maar het daadwerkelijk doen is een ander verhaal. In het kader van Active Campus Europe – een tweejarig samenwerkingsverband tussen zestien Europese universiteiten om sporten onder studenten en medewerkers te stimuleren – motiveert UM Sports tot begin december ‘inactieve’ studenten om in beweging te komen. Observant ging halverwege dit acht weken durende ‘Move more, feel better’-project een kijkje nemen bij de deelnemers.

Joggend op de plaats warmen vijf studenten zich onder aanmoediging van instructrice Lieke de Wit op in de Body and Mind Studio van UM Sports. Vandaag staat Workout Mix op het programma, één van de zeven wekelijkse activiteiten die worden georganiseerd voor de in totaal 26 (er was plaats voor maximaal 30) Move more, feel better-deelnemers. Ze zijn verplicht om iedere week aan ten minste één activiteit mee te doen.

Alle work-outs zijn laagdrempelig, afgestemd op de beginnende sporter – Move more, feel better is bedoeld voor studenten die niet voldoen aan de beweegnorm van de Wereldgezondheidsorganisatie: 5 keer per week 30 minuten matig intensief bewegen of 3 keer per week 20 minuten stevig sporten. Maar dat is deze studenten niet aan te zien. In het eerste blokje armoefeningen met een elastische band, springen er twee kapot. Iets te hard getrokken.

Wat maakt dat de deelnemers normaal gesproken de sportschool mijden maar voor deze workouts wel komen opdagen?  “We zitten er echt bovenop”, zegt organisator Nadine Chudy. “Ze krijgen wekelijks een nieuwsbrief, als ze twee weken niet komen een individuele mail, er is een WhatsApp groep waar ze elkaar motiveren en een Facebookgroep waar wij een paar keer per week berichten plaatsen als ‘hé, het is mooi weer vandaag, waarom ga je niet een blokje om?’.”

Daarnaast kreeg iedere deelnemer aan het begin van het programma een persoonlijk intakegesprek van een uur met tips om sporten te combineren met je studie of hoe je in je dagelijkse routine meer beweging kunt invoeren. Ook houden ze in een werkboek bij hoeveel minuten ze per dag bewegen en is er een weekdoel. Chudy: “Denk aan: probeer deze week de trap in plaats van de lift te nemen.”

“Die weekdoelen werken heel goed voor mij. Ik loop nu meer, probeer vaker de fiets te pakken in plaats van de bus. Al is het wel heel koud om te fietsen, dat houd me nog tegen”, zegt Parniyan Maneshi, masterstudent Biomedical Sciences. Ze probeerde al veel sporten, maar hield er ook weer mee op. “Basketbal, handbal, tafeltennis, spinning… Ik deed het steeds even en dan kreeg ik het te druk en stopte weer. Een vriendin van me zag dit programma langskomen. Ik was al van plan om mijn levensstijl aan te passen dus dit kwam perfect uit.” Maneshi was zelfs al lid van UM Sports. “Maar ik ging niet. Ik moet gemotiveerd worden. Wat dat betreft zou het goed zijn als er een follow-up kwam, bijvoorbeeld een keer in de maand een mailtje.” Toch schat ze de kans dat ze hierna blijft sporten iets hoger in dan na een normale sportpoging. “Ik heb al met mijn vriendin afgesproken dat we elkaar blijven motiveren.”

Alexandra Sillé, tweedejaars geneeskunde, is zekerder van haar zaak. Zij was dan ook al actiever voor het programma. “Ik speel softbal, maar dat is een zomersport. De rest van het jaar heb ik de neiging om alleen maar met mijn studie bezig te zijn. Tijdens het intakegesprek heb ik goede tips gekregen om sport in te plannen. Ik weet nu dat ik af en toe een pauze kan nemen. Wat ook helpt, is dat ik zie dat ze er veel tijd in hebben gestoken om dit project op te zetten. Dan wil ik ook mijn bijdrage leveren.” Het verplichte karakter – minstens één activiteit per week – bevalt haar. “Dan weet ik dat ik móet gaan.”

In de Body en Mind Studio doet De Wit de ‘kippenloop’ voor: door de hurken en dan vooruit. Een student die door een blessure niet mee kan doen, wordt aangewezen als jurylid. “Jij mag bepalen wie de beste kip is.” Hijgend, maar ook lachend komen de deelnemers aan de andere kant van de zaal aan. “De gezelligheid, daar kom je hier voor”, zegt Sillé. “Zo motiveren we elkaar in de WhatsApp-groep.” Plezier in het bewegen is heel belangrijk, vindt ook Chudy. “Daarom hebben we ook de Social Sports, dan gaan we een spel spelen of pingpongen. Sporten is niet alleen maar naar de sportschool gaan.”

Op de andere zestien universiteiten die deelnemen aan Active Campus Europe vinden soortgelijke programma’s plaats. “Dat was één van de doelen van het project, een gezamenlijk bewegingsstimuleringsprogramma voor inactieve studenten opzetten”, vertelt Chudy. Een ander doel dat men voor eind 2019 wil bereiken is het opstellen van een handboek met ‘best practices’ van universiteiten om studenten aan het bewegen te krijgen. Het Move more, feel better- programma komt in het voorjaar nog een keer terug. Ook gaat men evalueren of de huidige deelnemers na het project in beweging blijven.

Categories:Categorieën:

CommentsReacties

There are currently no comments.Er zijn geen reacties.

Post a Comment

Laat een reactie achter

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Enter the code shown above: