Back to list All Articles Archives Search RSS Terug naar lijst Alle artikelen Archieven Zoek RSS

Een onvergetelijke filmheldin

Film: Wadjda

Het verhaal: De tienjarige Wadjda woont in een buitenwijk van Riyad, de hoofdstad van Saoedi-Arabië. Wadjda is een buitenbeentje op haar conservatieve school: ze draagt All Stars, luistert naar westerse popmuziek en speelt met jongens. Haar grote droom is een eigen fiets, zodat ze kan racen met haar buurjongetje, maar haar moeder wil daar niks van horen. Meisjes horen niet te fietsen in Saoedi-Arabië; daar kun je onvruchtbaar van worden. Dan blijkt dat Wadjda op school kan deelnemen aan een wedstrijd Koranverzen reciteren. De hoofdprijs: 1000 dirham, genoeg om haar groene droomfiets te kunnen kopen.

Snel op de fiets naar de bioscoop, want:

- Hier wordt filmgeschiedenis geschreven. Saoedi-Arabië is een diep religieus land waar bioscopen verboden zijn, vrouwen niet mogen autorijden, de Koran niet mogen aanraken als ze ongesteld zijn en waar een getuigenis van één man evenveel waard is als die van twee vrouwen. En uitgerekend uit dat land komt het humoristische en hoopvolle Wadjda, niet alleen de eerste Saoedi-Arabische speelfilm ooit, maar ook nog eens geregisseerd door een vrouw. Een vrouw zeg ik u. Haifaa Al Mansour heet deze heldin. Ze regisseerde haar film vanuit een geblindeerde bestelwagen, waarin ze op een monitor de opnames kon volgen en via een walkie-talkie haar mannelijke regie-assistenten van instructies voorzag. Zo bleef ze uit het zicht van conservatieve fanatiekelingen.

- Het is een oud Iraanse trucje dat Al Mansour hier van stal haalt, maar het werkt nog altijd. Net als Iraanse klassiekers als Waar staat het huis van mijn vriend? (1987) en The white balloon (1995) wordt Wadjda verteld vanuit kinderperspectief, hetgeen de angel uit de maatschappijkritiek haalt. Ondertussen wordt de absurditeit van het patriarchale systeem wel degelijk blootgelegd, want al die belachelijke regels blijken al snel strijdig met de kinderlogica. En spreken dronkaards en kinderen niet altijd de waarheid?

Ga toch fietsen, want:

- Humoristisch en hoopvol is Wadjda zeker, maar ook ietwat zoetsappig en voorspelbaar.

- Wie zijn politieke films graag briesend en ziedend van woede krijgt opgediend, heeft hier niets te zoeken.

Het salomonsoordeel: Wadjda ontwapent zelfs de meest cynische kijker. Dit is een juweel van een film over een onvergetelijke filmheldin.

Mark Vluggen

Check the full film programme here: Lumière and Pathé

Categories:Categorieën:

CommentsReacties

There are currently no comments.Er zijn geen reacties.

Post a Comment

Laat een reactie achter

Door een reactie te plaatsen gaat u akkoord met de verwerking van de ingevulde gegevens door Observant.
Voor meer informatie: Privacyverklaring
By responding, you agree to send the entered data to Observant.
For more info: Privacy statement

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)