Back to list All Articles Archives Search RSS Terug naar lijst Alle artikelen Archieven Zoek RSS

Code oranje en genderneutraal

Code oranje en genderneutraal

Photographer:Fotograaf: Loraine Bodewes

Eigenlijk had ik een mooi kerstverhaal willen vertellen. De laatste Observant van dit jaar verschijnt echter al half december. Ik was bang dat de boodschap zou vervluchtigen voordat Kerstmis onze harten zou openen. Een volgende keer dan maar. Zondagmorgen kreeg ik daardoor de kans uitvoerig en zonder besognes naar de radio te luisteren. Ik hoorde allerlei dat tot nadenken stemt. De sneeuw en ijzel die onafwendbaar naderden, werden uitvergroot tot oorlogsnieuws. Tot op het uur precies schoof code oranje over het land. Het is ondertussen maandagmorgen. Nederland bereid zich voor op de beslissende veldslag. Voor achten werden we in Biesland al wakker gemaakt door een lawaaiige strooiwagen. Beter mee verlegen dan om verlegen, zoals ik in een echte oorlog leerde.

De Nederlandse Spoorwegen hadden het slecht getroffen. Op de dag van de nieuwe dienstregeling zouden ze per uur zes treinen van Utrecht naar Eindhoven laten rijden. En jawel, code oranje. Gelukkig konden ze ook definitief bekend maken dat de omroepberichten voortaan niet meer van dames- en- heren zouden spreken, maar slechts van beste reizigers. Het overkomt me niet vaak. In dit geval kan ik zeggen dat ik de lezer gewaarschuwd heb. In september schreef ik dat we van alle zomertumult de kwestie dames-en-heren niet kwijt zouden raken. Het beste bewijs daarvoor is dat vorige week bleek dat genderneutraal met grote meerderheid was gekozen tot het meest gehate woord van 2017.

Er bestaat een neiging de ophef over dames-en-heren als een simpel taalprobleem te beschouwen. Zo zouden transgenders misschien niet doorhebben dat hun trein vertraging heeft, wanneer de stem uit de luidspreker zich slechts tot dames en heren wendt. Daarover gaat deze kwestie niet. Het is het streven overal in de publieke ruimte genderneutraal aangesproken te worden. Een volgende stap in de emancipatie op basis van geslacht. Ik ben daar wel voor omdat het onderscheiden van mannen en vrouwen op de perrons van de spoorwegen nogal dwaas is. Wat daaraan te doen? Ongetwijfeld na advisering door talrijke deskundigen koos de NS voor: beste reizigers. Een keuze die niet zonder commentaar bleef. Niet iedereen op het station is treinreiziger. Bovendien; is een forens die voor zijn werk op en neer treint een reiziger? Niet volgens Marco Polo of Floortje Dessing!

Dat ik gelijk heb, bleek ook in het weekend. Piloten van de KLM hoeven of mogen binnenkort de mannelijke pet niet meer te dragen.

Hans Philipsen

 

 

 

Hans Philipsen is oud-rector van de UM

Categories:Categorieën:
Tags:

CommentsReacties

There are currently no comments.Er zijn geen reacties.

Post a Comment

Laat een reactie achter

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Enter the code shown above: