Back to list All Articles Archives Search RSS Terug naar lijst Alle artikelen Archieven Zoek RSS

Anesthesie-seks

Anesthesie-seks

Film: The Killing of a Sacred Deer

Verhaal: Ogenschijnlijk is er niets mis met het leven van Steven Murphy (Colin Farrell). Hij is een gevierd chirurg, getrouwd met de mooie Anna (Nicole Kidman) en vader van twee fantastische kinderen. Maar dan dringt de 16-jarige Martin zijn leven binnen. Martin is de zoon van een man die op Stevens operatietafel overleed. Het lijkt aanvankelijk op een surrogaat vader-zoonrelatie maar dan komt de aap uit de mouw. Martin houdt Steven verantwoordelijk voor de dood van zijn vader en wenst nu een zoenoffer. Steven moet zijn vrouw of een van zijn kinderen doden, anders sterven alle drie de gezinsleden.

Een offer dat je graag maakt.

  • The Killing of a Sacred Deer draait meer om vervreemding dan om spanning.
  • de film krijgt de kijker gaandeweg in zijn greep, zeker als blijkt dat het om een allegorie van ons hedendaagse leven gaat. Een leven dat voornamelijk in het teken staat van onmacht en het onvermogen om daadwerkelijk met elkaar te communiceren.
  • Als je eenmaal gewend bent aan de specifieke acteerstijl krijg je door dat het acteerwerk helemaal niet slecht is. Met name Nicole Kidman toont hoe ze ogenschijnlijk voor de buitenwacht alles onder controle heeft maar ondertussen verscheurd wordt door de grootste twijfels. Ook de zeer verontrustende Martin (Barry Keoghan) excelleert.

Deze gifbeker mag aan mij voorbijgaan?

  • De eerste drie kwartier vraagt de Griekse regisseur Yorgos Lanthimos veel van de kijker. Het tempo is traag, het scenario meandert en de sfeer is kil, bijna op het steriele af. Dat blijkt ook uit het seksleven van Steven en Anna. Stevens favoriete standje is ‘volledige anesthesie’: Anna ligt comateus op bed en laat Steven zijn gang gaan.
  • Alle dialogen worden op een ingehouden toon uitgesproken en de teksten hebben vaak iets kunstmatigs.

Slotoordeel: Lanthimos schetst een vrij deprimerend beeld van ons huidige bestaan. Het kost moeite om sympathie voor de karakters op te brengen, niemand gedraagt zich onbaatzuchtig, niemand brengt offers voor elkaar. The Killing of a Sacred Deer is niet gemakkelijk maar Lanthimos valt toch te prijzen: hij geeft niet toe aan behaagzucht en levert een film af die blijft nazinderen.

Jan Salden

Salden is docent filmtheorie aan de Maastricht Academia of Media, Design & Technology

 

Zie hier het filmprogramma  van LumièrePathé en Euroscoop

Categories:Categorieën:
Tags:

CommentsReacties

There are currently no comments.Er zijn geen reacties.

Post a Comment

Laat een reactie achter

Door een reactie te plaatsen gaat u akkoord met de verwerking van de ingevulde gegevens door Observant.
Voor meer informatie: Privacyverklaring
By responding, you agree to send the entered data to Observant.
For more info: Privacy statement

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Enter the code shown above: