Back to list All Articles Archives Search RSS Terug naar lijst Alle artikelen Archieven Zoek RSS

FHML wint onderwijsinnovatieprijs

MAASTRICHT. De Faculty of Health, Medicine and Life Sciences heeft de prijs voor de beste onderwijsinnovatie 2017 van de Nederlandse Vereniging voor Medisch Onderwijs (NVMO) gewonnen. De faculteit kreeg die prijs voor ‘programmatisch toetsen’. 

“Normaal gesproken maakt een student een tentamen en krijgt hier een cijfer voor. Hij zakt of slaagt”, zegt Cees van der Vleuten, wetenschappelijk directeur van de graduate school of Health Professions Education. “Daar zitten een aantal nadelen aan. Om te beginnen sluit het niet aan op het probleemgestuurd onderwijs. Daarin moet de student zijn eigen leerdoelen formuleren. Vervolgens is er wel die bloktoets waarvoor je bepaalde kennis per se moet hebben. Dat bijt elkaar. Ook wordt een student op basis van relatief weinig informatie beoordeeld.”

Bij het zogenoemde programmatisch toetsen krijgt de student door het jaar heen feedback op zijn toetsen en andere competenties zoals samenwerken, communiceren en organiseren. Samen met een mentor analyseert de student de feedback en gaat ermee aan de slag. Alles gaat in een elektronisch dossier dat een onafhankelijke commissie aan het einde van het jaar beoordeelt, waarbij de nadruk ligt op het niveau en progressie gedurende het jaar en de manier waarop de student met de feedback is omgegaan. Pas dan worden er studiepunten uitgedeeld.

“Dat is even wennen, voor zowel de studenten als de docenten”, zegt Sylvia Heeneman, voormalig programmacoördinator van de opleiding Arts-Klinisch Onderzoeker (A-KO) waar het programmatisch toetsen voor het eerst werd ingevoerd. “Het zorgt voor wat onzekerheid bij de studenten, maar gaandeweg zien ze hoe ze groeien in de opleiding. In het traditionele systeem doet een student vaak weinig met de feedback als het tentamen voldoende was. Scoor je slecht op één onderdeel dan kun je dat blijven doen. Bij programmatisch toetsen zien we dat patroon en moet de student extra aandacht aan dat onderdeel besteden.” Dit soort dingen worden besproken met de mentor, die de student laat weten of hij op de goede weg is. “De beslissing aan het einde van het jaar zou geen verrassing moeten zijn”, zegt Van der Vleuten. “En voor de docent is het makkelijker om een oordeel te geven, vanwege de rijkheid aan informatie.”

Het programmatisch toetsen wordt al toegepast in de A-KO-opleiding, de master geneeskunde en gedeeltelijk in de bachelors geneeskunde en biomedische wetenschappen. “We gaan nu kijken of we het in meer onderdelen van de bachelor geneeskunde kunnen invoeren”, zegt Van der Vleuten. “Ook is er veel animo voor buiten de UM. In Nederland vooral binnen het hbo, maar ook buitenlandse universiteiten hebben interesse. Het past bij de moderne manier van opleiden, waarin steeds meer aandacht is voor die competenties als samenwerken, communiceren en professionaliteit. Dat is waar de arbeidsmarkt om vraagt.”

Categories:Categorieën:
Tags:

CommentsReacties

There are currently no comments.Er zijn geen reacties.

Post a Comment

Laat een reactie achter

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Enter the code shown above: