Back to list All Articles Archives Search RSS Terug naar lijst Alle artikelen Archieven Zoek RSS

EU agencies in the future Europe

EU agencies in the future Europe

Photographer:Fotograaf: European Committee of the Regions

Wie in de Griekse stad Thessaloniki het European Centre for the Development of Vocational Training (Cedefop) wil bezoeken, moet volgens director James Calleja goed de weg weten, want taxichauffeurs zullen het niet kunnen vinden. Deze onbekendheid van Europese agentschappen - onafhankelijke instanties die onderzoeken, de Europese Unie (EU) adviseren en toezien op de uitvoering van Europees beleid - bij de burger is een van de grote uitdagingen.

Afgelopen donderdag gingen enkele agency directors en vertegenwoordigers met elkaar en het publiek in gesprek over de ontwikkeling en toekomst van Europese agentschappen tijdens een evenement van onder andere de Universiteit Maastricht. Deze dag was onderdeel van ‘Europe Calling’, een serie van evenementen ter herdenking van het 25-jarig jubileum van het Verdrag van Maastricht.

Zo’n 270 studenten, academici, agency directors en vertegenwoordigers vullen de theaterzaal van La Bonbonnière. Een beamer projecteert een vraag op de muur achter de sprekers: ‘Vindt u dat EU-agentschappen voldoende onafhankelijk zijn van particuliere belangen?’ Via de telefoon kan het publiek stemmen: ‘Nee’, kiest bijna 80 procent van de aanwezigen. “Dit verbaasd me niets”, zegt Monique Goyens, directeur van  European Consumer Organisation BEUC. “Op dit moment ontbreekt het bij veel agentschappen aan goede en open communicatie.”

Bij alle drie de onderwerpen van afgelopen donderdagmiddag speelden ‘communicatie’ en ‘transparantie’ een hoofdrol. Het eerste discussiepunt was ‘betrokkenheid en vertrouwen van belanghebbenden en burgers in het werk van EU-agentschappen’. De Europese Unie heeft bijna 480 miljoen inwoners, maar voor veruit de meesten zijn de agentschappen niet zichtbaar: “Ik schat dat 99 procent van alle Britten niet wist dat de European Medicines Agency en de European Banking Agency in Londen gevestigd waren, totdat de kranten volstonden met het banenverlies omdat deze instanties vanwege de Brexit het Verenigd Koninkrijk verlieten”, vertelt Graham Smith, lid van het kabinet van de Europese Ombudsman.

Aan het eind van elk discussieonderwerp was er ruimte voor vragen uit het publiek. “Afgelopen jaar ging José Manuel Barroso, de ex-voorzitter van de Europese Commissie, naar investeringsbank Goldman Sachs. Zijn jullie van plan om deze draaideurpolitiek aan te pakken en gaan jullie ook in de private sector werken als jullie het agentschap verlaten?”, klinkt het vanuit de zaal. Adam Farkas, uitvoerend directeur bij de European Banking Agency (EBA), vertelt dat het niet raar is dat deze mensen in de private sector gaan werken, maar dat het heel belangrijk is dat het transitieproces transparant is.

Het EBA is waarschijnlijk het meest transparante agentschap van Europa. “We publiceren alles: conclusies van risicoanalyses, notulen van elke vergadering die we hebben, alle data die we gebruiken, en zelfs dat ik hier vandaag heb gesproken”, vertelt Farkas. Toch weten veel burgers niet precies wat zij doen. “Jaren geleden publiceerden we al over de Bitcoin. Professionele partijen weten deze informatie wel te vinden, maar het haalde niet het nieuws in de EU. Dit is een grote uitdaging voor ons.” En dus, zo klonk het, richten veel agentschappen zich tegenwoordig op social media.

 

Tijdens de afsluiting van het herdenkingsjaar 25 jaar Verdrag van Maastricht werd bekendgemaakt dat Maastricht een werkplaats krijgt voor een dialoog over de toekomst van Europa. Het project, met de voorlopige werktitel ‘Working on Europe’ zal zich vooral richten op burgers en zal worden geleid door de UM, de provincie Limburg en de gemeente Maastricht. Het doel van het project is om voor- en tegenstanders van de Europese eenwording met elkaar te laten debatteren. 

Categories:Categorieën:
Tags:

CommentsReacties

There are currently no comments.Er zijn geen reacties.

Post a Comment

Laat een reactie achter

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Enter the code shown above: