Back to list All Articles Archives Search RSS Terug naar lijst Alle artikelen Archieven Zoek RSS

Het Oscarseizoen is begonnen

Het Oscarseizoen is begonnen

Film: Three Billboards Outside Ebbing, Missouri

Het verhaal: Mildred Hayes (Frances McDormand) kan het niet verkroppen dat de lokale politie een jaar na de moord op haar dochter Angela nog altijd geen verdachte heeft gearresteerd. Om sheriff Willoughby (Woody Harrelson) tot actie te manen, huurt ze drie gigantische reclameborden langs de weg naar Ebbing en laat opruiende teksten op de borden plaatsen: ‘Raped while dying. And still no arrests. How come, sheriff Willoughby?’ De billboards zetten de verhoudingen in het stadje op scherp, waarbij Mildred het niet alleen aan de stok krijgt met Willoughby, maar vooral met agent Nixon (Sam Rockwell), een impulsieve driftkop met een hang naar fysiek geweld.

Let there be Oscars.

- Op 23 januari worden de Oscar-nominaties bekendgemaakt, maar na de grote triomf bij de Golden Globe-ceremonie afgelopen weekend, lijkt het wel zeker dat Three Billboards Outside Ebbing, Missouri in de Oscarrace een hoofdrol zal spelen. Dat is volkomen terecht: dit is een puik zwartkomisch drama over wraak en vergiffenis, geschraagd door een slim scenario en een formidabele cast. Frances McDormand speelt de rol van haar leven als een grofgebekte westernheldin die in plaats van pistolen haar vernuft gebruikt. Ook twee verschroeide duimen omhoog voor Sam Rockwell.

- De Britse toneelschrijver Martin McDonagh regisseerde tot nu toe twee films: In Bruges (2008) en Seven Psychopaths (2012). Vermakelijke, ironische misdaadkomedies uit de Tarantinoschool waar je prima een paar uurtjes mee kunt doden. Three Billboards… is van een geheel ander kaliber. De film heeft iets wat McDonaghs vorig werk ontbeerde: een hart. Gebleven zijn de bloemrijke dialogen (denk aan Tarantino als die opgegroeid was met Shakespeare en Flannery O’Connor in plaats van B-films uit de videotheek), maar achter alle galgenhumor gaat een ontroerend verhaal over rouw, wraak en vergiffenis schuil. Er sluipt zelfs iets van de emotionele gravitas van Manchester By The Sea de film binnen.

- O’Donagh begrijpt heel goed dat kunst drijft op ambivalentie. In de openingsminuten bakent hij de morele grenzen af – de politie is incompetent en xenofoob, Mildred een wilskrachtige strijder voor rechtvaardigheid – maar die grenslijnen worden al snel hertrokken, en vervolgens wacht er na elke scenariobocht een nieuwe verrassing.

- Net als bij Tarantino werken de scenario’s van McDonagh alleen als ze vertolkt worden door acteurs die weten hoe ze zo’n tekst moeten behandelen: alsof ze pijlen afschieten.

Nét geen meesterwerk.

- Three Billboards Outside Ebbing, Missouri wordt door veel filmcritici met Fargo vergeleken. Maar er is echt maar één Fargo.

Het salomonsoordeel: Een verrukkelijk zwartkomisch drama dat geen zoete broodjes bakt: sommige misdaden blijven onbestraft, sommige wonden zullen nooit helen, maar de poort naar vergiffenis staat altijd open.

Mark Vluggen

 

Zie hier het filmprogramma  van LumièrePathé en Euroscoop

Categories:Categorieën:
Tags:

CommentsReacties

There are currently no comments.Er zijn geen reacties.

Post a Comment

Laat een reactie achter

Door een reactie te plaatsen gaat u akkoord met de verwerking van de ingevulde gegevens door Observant.
Voor meer informatie: Privacyverklaring
By responding, you agree to send the entered data to Observant.
For more info: Privacy statement

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)