Back to list All Articles Archives Search RSS Terug naar lijst Alle artikelen Archieven Zoek RSS

Auto ontmoedigen, fietsen stimuleren

Auto ontmoedigen, fietsen stimuleren

Photographer:Fotograaf: Observant

MAASTRICHT. Overal betaald parkeren; fietsers krijgen een premie; openbaar vervoer op kosten van de baas. Het ‘mobiliteitsbeleid’ van de UM gaat op de schop. Er ligt nu een plan waarop gereageerd kan worden. In een commissie van de universiteitsraad klonk vooralsnog weinig kritiek.

Het moet maar liever niet ‘parkeerbeleid’ heten, vindt de directeur van de Facilitaire Dienst (FS), Erwin Kuil. Hij geeft de voorkeur aan de term ‘mobiliteitsbeleid’. Parkeerbeleid, en zeker de aankondiging dat de automobilisten onder de medewerkers en studenten voortaan moeten gaan betalen, verhit de gemoederen al snel. Niet voor niets zijn er in de gemeenteraad al vragen gesteld en klinken ook uit omliggende buurten in Randwijck bezorgde geluiden over mogelijk uitwijkende parkeerders.

De redenen voor de koerswijziging zijn duidelijk. Naast aanscherping van het duurzaamheidsbeleid  van de UM door autogebruik te ontmoedigen, is er een heel concrete aanleiding: Randwijck gaat binnenkort op de schop, er verdwijnen daar een kleine 600 parkeerplaatsen. Dat zal vermoedelijk - het beleid is nog niet uitgekristalliseerd - ook die van de UM betreffen, reden waarom er onderhandelingen met het MECC lopen om daar de parkeerplaatsen te mogen gebruiken. Netto hoopt men dan het huidige aantal plaatsen op Randwijck (1467) ongeveer te behouden. Nick Bos van het college van bestuur: “Bij het MECC kost het geld; als het bij ons verder gratis blijft zou dat ongelijkheid opleveren. Mede daarom gaat nu iedereen betalen, ook in de binnenstad. Het verschil van onze tarieven met die van het MECC wordt door ons gecompenseerd.”

Toegang tot de UM-terreinen is alleen mogelijk met een parkeervergunning, dat is en blijft zo. Op dit moment geldt dat voor 2800 van de 4300 medewerkers, en dit op 1776 parkeerplaatsen: allemaal tegelijk parkeren is dus sowieso uitgesloten. De vergunning moet opnieuw worden aangevraagd. De dagtarieven zijn afhankelijk van de afstand tot het werk: er geldt een minimum van15 kilometer, tussen de 15 en 20 km 2 euro, van 20 tot 25 km 1,5 euro, boven de 25 km 1 euro. Volgens FS woont 65 procent van de staf verder weg dan 15 km. Voor Alle medewerkers krijgen 8 dagen per jaar vrij parkeren op de UM-terreinen.

Studenten, die hun auto nu nog gratis op het terrein aan de Sorbonnelaan kunnen zetten, zullen daar voortaan 5 euro per twee weken gaan betalen of 10 euro per maand. Toegang: alleen als ze verder weg wonen dan 15 km. Het nogal zompige terrein zal worden opgeknapt.

Goed nieuws voor de fietsende medewerkers: die krijgen 50 cent per dag, registratie verloopt via de UM-card en speciale sensoren bij de stallingen. Het ‘fietsenplan’, een bijdrage van 340 euro voor een nieuwe fiets, gold alleen voor hen die binnen de 15 km wonen, dat wordt nu 30 km. Mensen die naar kantoor lopen, krijgen niets.

Verder ontvangen medewerkers de kosten van openbaar vervoer terug, waar ze ook wonen. Voorheen gold een maximum van 10 km afstand tot het werk. Punt is wel dat wie van het fietsenplan gebruikt maakt of van de OV-regeling, geen parkeerplaats krijgt, en omgekeerd.

Het mobiliteitsbeleid zal nog worden verfijnd. Zo wordt gekeken naar medewerkers met jonge kinderen die om die reden de auto gebruiken, ofschoon ze binnen de 15 km wonen. Voor hen is 8 dagen vrij parkeren per jaar te weinig, klonk het in de U-raadscommissie.

 

 

Categories:Categorieën:
Tags:

CommentsReacties

There are currently no comments.Er zijn geen reacties.

Post a Comment

Laat een reactie achter

Door een reactie te plaatsen gaat u akkoord met de verwerking van de ingevulde gegevens door Observant.
Voor meer informatie: Privacyverklaring
By responding, you agree to send the entered data to Observant.
For more info: Privacy statement

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)