Back to list All Articles Archives Search RSS Terug naar lijst Alle artikelen Archieven Zoek RSS

“Wordt het een stukje van vijfhonderd woorden? Maak er maar vijfduizend van!”

“Wordt het een stukje van vijfhonderd woorden? Maak er maar vijfduizend van!”

Photographer:Fotograaf: Loraine Bodewes

Wynand Wijnen Onderwijsprijs 2017

MAASTRICHT. De Wynand Wijnen Onderwijsprijs 2017 is tijdens de Dies, afgelopen vrijdag, toegekend aan Nynke de Jong. Ze is universitair docent bij de faculteit Health, Medicine and Life Sciences, de faculteit die dit jaar buitengewoon veel genomineerden had. Toeval. De Jong won, ze werd door de jury gelauwerd als “daadkrachtige, energieke innovator”.

“Dat is een goeie”, lacht universitair docent Nynke de Jong. “Wordt het een stukje van vijfhonderd woorden? Maak er maar vijfduizend van!” Na driekwartier vol passie over haar vak te hebben uitgeweid, komt De Jong tot de conclusie dat de Observant-verslaggever wel erg veel inhoud heeft voor haar artikel.
De Jong, verbonden aan de vakgroep Health Services Research, is winnaar van de jaarlijkse Onderwijsprijs: 5000 euro, een beeldje en een oorkonde. Binnenkort hangt die laatste bij haar verzameling certificaten, onderscheidingen en foto’s aan de muur. Zo won ze in 2015 bijvoorbeeld al de Onderwijsprijs van de faculteit Health, Medicine and Life Sciences.

Haar oma en moeder gaven les op middelbare scholen en hoewel De Jong niet voor hetzelfde pad koos – ze deed na het gymnasium een hbo-studie verpleegkunde “om me bekend te maken met de praktijk” en vervolgens gezondheidswetenschappen aan de UM – lijkt het alsof het bloed kruipt waar het niet gaan kan. Ze promoveerde, op een onderzoek naar vermoeidheid bij borstkankerpatiënten, en bleef in Maastricht. Met een steeds grotere focus op onderwijs en onderzoek daarnaar.

De jury van de Wynand Wijnen Onderwijsprijs, onder voorzitterschap van hoogleraar Harm Hospers, zwaaide De Jong alle lof toe vanwege “een grote kennis van (technische) innovaties”. Ze herinnert zich hoe ze jaren geleden tijdens haar promotietraject werd gevraagd om onderwijsblokken om te zetten in e-learning. “Ik zei, zoals altijd: ‘O, leuk, dat doe ik wel’, maar ik had geen idee wat e-learning was. Ik ben me erin gaan verdiepen, heb opnameapparatuur aangeschaft, colleges opgenomen en me zo’n videoprogramma eigen gemaakt.” Zoveel jaar later weet ze van de hoed en de rand als het op elektronische leeromgevingen aankomt. Het tropenblok voor geneeskundestudenten die hun stage in het buitenland gaan lopen heeft ze bijvoorbeeld omgezet – niet inhoudelijk, wel qua vorm – in een online blok met vier modules (logistiek en veiligheid, moeder en kind, infectieziekten en global mindset).

“De Jong zoekt voortdurend naar nieuwe mogelijkheden om geschikte technologie in het onderwijs te introduceren”, aldus het juryrapport. “Maar niet alleen omdat het leuk is”, reageert De Jong. “Ik vind het belangrijk dat studenten op verschillende manieren leren en enthousiast raken.” Trots is ze op haar ‘eigen’ tweedejaars blok ‘Zorg in Context’ binnen de richting beleid, management en evaluatie van zorg’. In dit blok, dat afgelopen najaar voor de tweede keer heeft gedraaid, maken studenten een zorgreis van gezond naar overlijden en rouw. Er wordt een bezoek gebracht aan een hospice en crematorium. Allemaal om studenten een kijkje te geven in de ‘echte wereld’. “Ze moeten weten waar ze het over hebben, want zij zijn degenen die later beleid gaan maken.” Intensief is het zeker, maar ook innovatief. Zo kijken studenten door een virtual reality bril – 360 graden video – naar het werk van de wijkverpleegkundige in de praktijk. “Ze leren onder andere van welke moderne technologieën de thuiszorg gebruik maakt.” (Lees hier een eerder artikel uit Observant over het gebruik van deze VR-bril.)
Ook gaan de studenten groepsgewijs aan de slag met een onderzoeksvraag van een patiëntenorganisatie. Live en online (webconferencing) bespreken ze de bevindingen en houden ze elkaar, de docent en de organisatie op de hoogte.

Willen we tot slot natuurlijk weten of ze ook technologische hoogstandjes in huis heeft. “Ja. [Ze laat op haar mobieltje wat camerabeelden zien van de voor- en achtertuin]. Als er iemand aan de deur staat en aanbelt terwijl ik niet thuis ben, krijg ik een signaal op mijn telefoon. Vervolgens kan ik bijvoorbeeld aan de postbode zeggen dat hij het pakketje kan afgeven bij de buren. Superhandig.”
Ai. Zevenhonderd woorden. Meer dan vijfhonderd. Maar nog altijd onder de gewenste vijfduizend, want als het aan De Jong ligt wordt haar hele blok als bijlage toegevoegd. Zodat de hele UM enthousiast wordt.

De Wynand Wijnen Onderwijsprijs wordt jaarlijks uitgereikt en bestaat uit een geldbedrag (2000 euro voor een werkgerelateerd project en 3000 euro privé), een oorkonde en een bronzen beeldje. In de jury zitten negen medewerkers van verschillende faculteiten. Dit jaar waren zeven (groepen) kandidaten genomineerd. Behalve Nynke de Jong ook:
*Gerard van Breukelen, Nick Boers, Jan Schepers, Alberto Cassese (psychologie en neurowetenschap)
*Martens en Nagtzaam (dermatologie MUMC)
*Fokke Fernhout (rechten)
*Jan Theys (FHML)
*Mieke Derickx (FHML)
*Frank Thuijsman (KnowledgeEngineering@work)

Categories:Categorieën:

CommentsReacties

2018-02-02: L. Mees
Well deserved! Nynke is an enthusiastic, hard-working, friendly, humorful colleague. She has opened many doors for our students and is a wonderful example of "what can"...

Post a Comment

Laat een reactie achter

Door een reactie te plaatsen gaat u akkoord met de verwerking van de ingevulde gegevens door Observant.
Voor meer informatie: Privacyverklaring
By responding, you agree to send the entered data to Observant.
For more info: Privacy statement

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)