Back to list All Articles Archives Search RSS Terug naar lijst Alle artikelen Archieven Zoek RSS

“Wat is jouw roze wolk voor wat betreft eten op de uni?”

“Wat is jouw roze wolk voor wat betreft eten op de uni?”

Photographer:Fotograaf: Observant

UM op zoek naar een nieuwe cateraar in 2020

MAASTRICHT. In 2020 loopt het contract met de huidige cateraar Albron af. Tijd dus voor een nieuwe aanbesteding. Normaal is dat een proces dat zich voornamelijk in projectteams en stuurgroepen afspeelt, maar dit keer wilde de facilitaire dienst het anders aanpakken. Niet alleen krijgt de gehele universitaire gemeenschap inspraak door middel van roadshows, ook mag Observant bij alle vergaderingen en bijeenkomsten zijn. 

Eind vorig jaar meldde zich de directeur van de facilitaire dienst (Facility Services, FS), Erwin Kuil, bij Observant. Hij had een voorstel. De universitaire catering moet opnieuw worden aanbesteed, zei hij, en FS wilde die aanbesteding deze keer anders aanpakken. Luisteren naar de wensen van de gebruikers, en op basis daarvan de catering opnieuw inrichten. Meer plaatselijke leveranciers? Een ander assortiment? Meer bedrijfsrestaurants? Maatwerk per locatie? Alles is bespreekbaar. FS, meldde Kuil, gaat daarom eerst de instelling door, om de meningen te peilen. Een heel nieuw procedé, met roadshows voor de faculteiten en servicecentra. Of Observant er iets voor voelde om het project Aanbesteding Eten & Drinken te volgen? In alle openheid (behalve als er duidelijk commerciële belangen op het spel staan) en met alle vrijheid om er mee te doen wat we wilden?

Het antwoord was ja. Hoe vaak krijg je de kans om zo’n proces van dichtbij mee te maken, om een kijkje in de keuken te nemen en er vrijuit over te kunnen publiceren? Zo’n aanbesteding is niet niks, het gaat om contracten van enkele miljoenen euro’s. En het gaat ook om het imago en de aantrekkelijkheid van de UM. Want nergens wordt zo veel over geklaagd als over de koffie of de prijs van de broodjes.

En dus waren twee redacteuren aanwezig bij de eerste roadshow, bij de voorafgaande vergaderingen van de ‘projectgroep’ en bij de vergaderingen daarna. En dat blijven we doen, met van tijd tot tijd een verslag in dit blad.

Spareribs

Het is 30 januari, in een zaaltje in de School of Business and Economics bereidt het projectteam de eerste roadshow voor. Wat we ons daarbij moeten voorstellen? Rond het middaguur zal het team zich opstellen ergens in de faculteit - rechten heeft de eer als eerste bezocht te worden - gewapend met flip-overs, pennen, geeltjes, statafels en natuurlijk de lunch. Het plan is om publiek te lokken met gratis eten. Student-lid Rob van der Horst: “Hebben we ook vegetarische opties?” Projectleider Mark Anneveldt, ad rem: “Nee, we doen spareribs.” Grapje. Studenten en medewerkers zijn uitgenodigd via de nieuwsbrief, Facebook en posters in de faculteiten. Ze moeten zoveel mogelijk out of the box denken, vindt het team. Hoe ziet hun ideale cateraar eruit als ze nergens rekening mee hoeven te houden? De reality check (past het binnen het budget, is het mogelijk op de locatie) komt later, in de tweede ronde.

Goedkoop fruit

5 februari 2018 - Rechtenfaculteit. Beneden bij de achteringang is met schermen en statafels een hoekje gecreëerd. Anneveldt hangt het handgeschreven - het kan bijna kalligrafie genoemd worden - programma van die middag op. “Heeft mijn vrouw gisteravond gemaakt, ze is juffrouw.” De deelnemers druppelen binnen, nemen een broodje en groeperen zich rondom de tafels. De projectteamleden verspreiden zich; ze zullen ieder een groep leiden.

Bij tafel 1 is het meteen duidelijk dat gratis eten als lokkertje goed werkt. Het was de voornaamste reden voor de studenten om op te komen dagen. Maar over de catering hebben ze ook het een en ander te zeggen. Al snel ontstaat er een levendige discussie over hoe goed koffie moet zijn (“Het gaat om de cafeïne, toch?”) en wat men bereid is daarvoor te betalen. Even verderop is de vraag hoe je mensen aanzet tot gezond eten en of je dat überhaupt moet willen. Bij de derde tafel wordt er gemopperd over de banqueting - de verzorging van eten en drinken voor borrels en vergaderingen - maar is er veel lof voor de kantine van de toneelschool. “Vers en goedkoop.” Wat overal terugkomt, is het verlangen naar een uitgebreidere eethoek op de rechtenfaculteit zelf en de mogelijkheid om warme maaltijden - “of alleen soep” - te kunnen eten. Daarvoor moeten de juristen nu de deur uit.

Iedere groep noteert al haar punten en hangt aan het eind van de sessie het vel papier op zodat iedereen ze kan lezen. Nu kunnen de deelnemers met behulp van post-its aangeven welke punten ze het belangrijkste vinden. Dat blijkt zeer verhelderend. Want hoewel iedere groep wel iets over duurzaamheid op papier heeft gezet, halen die ideeën de top drie niet. Wat wel? Een goede prijs/kwaliteitverhouding, een eigen (uitgebreidere) plek om maaltijden te eten en betaalbare gezonde opties, zoals goedkoop fruit.

Twee dagen later, tijdens de evaluatie, klinken er tevreden geluiden. “Normaal zit ik in een kantoortje in Dub 30”, zegt senior inkoper Emiel Mulkens. “Nu stond ik midden tussen de mensen.” “Maar twee uur is te lang”, merkt Gido Boere, facility manager binnenstad, op. Het team neemt zich ook voor de volgende keer de gesprekken strakker te leiden. Nu ging het soms te lang over hetzelfde onderwerp, kon men het vergelijken met de huidige cateraar niet laten en werden niet alle ideeën op papier gezet. Let ook op de tijden van colleges, zegt Van der Horst. “Daardoor hebben we een hele lichting gemist.”

Duurzaamheidsroadshow

Een willekeurige vergadering, eind februari, van de projectgroep. Een klein kamertje onderin het SBE-gebouw, annex aan het kantoor van Boere. Er is net plaats voor vijf mensen.

Op tafel de laptops van de deelnemers. Hier wordt papierloos vergaderd.

Het eerste echte punt op de agenda is de uitrol overige roadshows. Anneveldt steekt van wal, hij heeft “samen met Gido gisteren de facility managers bijgepraat en meegenomen in het proces”. Een hele reeks onderwerpen is de revue gepasseerd, wie er uitgenodigd moet worden, hoe draagvlak te creëren bij de gebouwbeheerders zodat er straks een ruimte is, er posters opgehangen kunnen worden enzovoorts. Er wordt een serie data geprikt voor de roadshows op de verschillende locaties, van april tot in juni. Wanneer de tentamens zijn, vraagt iemand aan student Rob van der Horst. Want iedereen moet erbij zijn, om groepjes te leiden, om hand- en spandiensten te verlenen. “In de week voor de eerste roadshow.” Boere met een knipoog: “Heb je geen weekje rust nodig na je tentamen?” Nee, dat lukt wel, grijnst Van der Horst.

De SBE is een week later aan de beurt. Maar dan heeft Boere “een dagje Efteling. Verandermanagement, hospitalitytraining, daar zijn ze kennelijk goed in daar”, grinnikt hij. Het wordt dus donderdag in plaats van dinsdag. En zo dendert het voort, Anneveldt stuit in zijn agenda op Ascension Day. “O, is dat Hemelvaartsdag? Dankjewel, heb ik nooit geweten.”

Was er nog een aparte duurzaamheidsroadshow gewenst? Dat was ooit wel de bedoeling. Anneveldt: “Moet dat wel apart? Wat ga je ophalen?” Ophalen, dat woord gebruikt hij vaker. Informatie ophalen meestal. Men besluit dat het onderwerp genoegzaam in de gewone sessies aan de orde komt, en verder zal er gesproken worden met het Green Office en met de eigen duurzaamheidsadviseur bij FS. Een ‘roadshow automaten’ blijkt over de koffieautomaten te gaan. Die komt er niet, maar er is kennelijk een probleem dat aangepakt moet worden. Er is gedoe mee, muntjes, klachten, ze staan in onmogelijke hoekjes “en dan zie je overal Senseo’s op de kamers verschijnen”.

Wat heb jij met eten?

Er is bij deze aanbestedingscampagne niet alleen een projectgroep die het echte werk doet, er is ook een ‘stuurgroep’ met daarin lieden uit de ietwat hogere regionen van de UM. Daarmee moet nog kennisgemaakt worden. De afspraak is gemaakt, in het voorstelrondje zullen een paar vragen aan bod komen: ‘Wat heb jij met eten?’ ‘Wat is jouw roze wolk voor wat betreft eten op de UM?’ Het zijn vragen die ook bij de roadshows worden gesteld.

Een prozaïsche Anneveldt haalt de zwaarte er een beetje af: “We gaan er zitten, lopen de agenda af, praten met ze en dan hebben we kennisgemaakt.”

Het agendapunt ‘marktconsultatie’ gaat over rondkijken bij de buren: de zusterinstellingen en wat bedrijven en instanties. Hoe doen zij zo’n aanbestedingsproces, hoe organiseren ze hun catering? Mulkens is hier de leidende man: hij legt de contacten of heeft ze al, en dan worden er bezoekjes gebracht. Aan Amsterdam, Rotterdam, Twente, Eindhoven, ook Hasselt en Aken. “Heeft Utrecht niet ook een interessant concept? Dat heb ik uit de literatuur opgehaald”, zegt Anneveldt. Uiteindelijk resulteert er een lijst van dertien instellingen, waaronder bedrijven, waaronder ook Google. Daar kwam Boere mee: “Vinden we Google interessant? We hebben daar een ingang.” Hij kent er iemand. Nee, niet in Californië, het is Amsterdam. Anneveldt weet dat men daar “gratis goed eten heeft. En de baas is een Nederlander.”

“Het is een hele lijst”, zegt Anneveldt.

Boere: “Daar zijn we wel even zoet mee.”

Student Van der Horst: “Tegen die tijd is er een nieuw Student Project Team. Willen jullie mij erbij houden?”

Boere ginnegappend: “Daar hebben wij het straks onderling wel over.”

 

Wammes Bos en Cleo Freriks

De hoofdrolspelers, leden van de projectgroep van FS: om te beginnen Mark Anneveldt, projectleider. Leidt de vergaderingen met strakke hand en veel humor. Is niet vies van modern managementjargon. Dan Gido Boere, facility manager binnenstad, Emiel Mulkens, senior inkoper en speciaal belast met aanbestedingen. Tot slot Rob van der Horst, student rechten, vice-teamleider van het Student Project Team. Hij wordt tegen de zomer opgevolgd door een ander lid van het SPT.

De eerstvolgende roadshow is op dinsdag 10 april van 12.00-13.30 uur in de Universiteitssingel 40. Aanmelden kan via mark.anneveldt@maastrichtuniversity.nl

Categories:Categorieën:

CommentsReacties

There are currently no comments.Er zijn geen reacties.

Post a Comment

Laat een reactie achter

Door een reactie te plaatsen gaat u akkoord met de verwerking van de ingevulde gegevens door Observant.
Voor meer informatie: Privacyverklaring
By responding, you agree to send the entered data to Observant.
For more info: Privacy statement

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)