Back to list All Articles Archives Search RSS Terug naar lijst Alle artikelen Archieven Zoek RSS

"Negen op de tien bachelors krijgen een baan aangeboden"

"Negen op de tien bachelors krijgen een baan aangeboden"

Photographer:Fotograaf: Joey Roberts

Studenten datawetenschap werken en leren tegelijkertijd

Naast de studie als professional in een bedrijf werken en netto 30 studiepunten extra doen. Menige student moet er niet aan denken, maar dat is wel wat KE@Work behelst: een duaal traject bij het departement Data Science and Knowledge Engineering, waarbij studenten in het hele tweede en derde jaar leren en werken tegelijk. “Ik vond het ontzettend spannend. Hoe gedraag je je eigenlijk in een vergadering?”

Het idee ontstond in 2009 toen de kennistechnologen meer en meer ging samenwerken met de collega’s van de RWTH in Aken. Prof. Frank Thuijsman maakte er kennis met de duale Studiengänge. En zag dat de combinatie van werken en leren de Duitse universiteit geen windeieren legde: het aantal studenten was er verdubbeld. Enkele jaren later hevelde Thuijsman het initiatief over naar Maastricht. En inmiddels blijkt ook hier de studentenpopulatie twee keer zo groot, al komt dat niet geheel voor rekening van KE@Work.

Wel staat vast: dit duale honours traject is niet voor elke student weggelegd. “Ze moeten het eerste jaar afsluiten met minimaal een 7,5 gemiddeld, beschikken over de juiste motivatie en een proactieve houding”, zegt coördinator Ellen Narinx. “Ook beleefd communiceren en je afspraken nakomen hoort daarbij. Want let wel: ze draaien volledig mee op de werkvloer. Ze krijgen te maken met functioneringsgesprekken, een persoonlijk ontwikkelingsplan, bedrijfsuitstapjes, de hele mikmak.”

Wie kiest voor KE@Work, weet dat er ook in de avonden en in het weekend moet worden gestudeerd. “Daar ontkom je niet aan”, zegt Thuijsman. “Al heeft datawetenschap een groot voordeel boven een taal: als je de wiskunde erachter eenmaal begrijpt, scheelt dat een hoop tijd. Je hoeft geen lijsten met woordjes uit je hoofd te leren of stapels literatuur te lezen.” 

Speeddaten
De studenten werken niet voor nop: ze krijgen 450 euro per maand, onbelast. Thuijsman: “Dat bedrag bedingen wij bij alle bedrijven die meedoen. Eén organisatie beloofde ooit een Macbook, maar dat hebben we niet goedgekeurd. We willen dat studenten een bedrijf kiezen op grond van de opdracht, niet vanwege extraatjes.”

Dat kiezen gebeurt nadat bedrijven, waaronder Q-Park, APG en het UM Brain Imaging Centre, hun plannen hebben gepresenteerd (zoals twee weken geleden gebeurde, zie foto). “Ze moeten echt met een spannende opdracht komen”, zegt Thuijsman. “Niet van: we zoeken nog een programmeur. Dan adviseren we om bij een hbo-instelling aan te kloppen. Bij ons draait het liefst om de ontwikkeling van nieuwe techniek of software. Zo’n plan moet twee jaar in beslag nemen, maar wordt vaak na een half jaar bijgestuurd.”

Na de presentaties gaan studenten en bedrijven met elkaar speeddaten. Hebben de studenten een keuze gemaakt, dan moet de examencommissie haar groene licht geven en wordt een drie-partijen-contract opgesteld. Narinx: “Het gaat meestal goed. Al hebben we eens een student gehad die zo opging in het bedrijf dat hij zijn studie liet versloffen.”

IJssalon
Met KE@Work is het netwerk van het departement aardig uitgedijd, wat onder meer tot stages en gastlezingen heeft geleid. Thuijsman: “Tegelijk blijven we op de hoogte van de actuele ontwikkelingen in bedrijven, waarbij we in ons curriculum kunnen aanknopen. Het heeft nog geen harde onderzoeksopdrachten opgeleverd, al zijn we op dit moment met een bedrijf in gesprek over de bekostiging van een promotieonderzoek.”

Negen op de tien KE@Work’ers krijgen een baan aangeboden. IT en consultancybedrijf Mediaan, een partner van het eerste uur, biedt zelfs een baan plus de gelegenheid om bij Data Science and Knowledge Engineering een master te volgen. Want dat willen ze bijna allemaal. Narinx: “Overigens belanden de studenten uiteindelijk niet allemaal in de IT-wereld. We hebben ook alumni die een ijssalon of een hiphopschool hebben geopend.”

 

“De presentatie voor de CEO vond ik belangrijker dan dat ‘stomme’ tentamen”

Een paar weken geleden hoorde Iulia Feroli (1997, Boekarest) dat ze geselecteerd was voor de T500, een congres in Amsterdam voor de vijfhonderd meest talentvolle youngsters van digitaal Nederland. IT en consultancybedrijf Mediaan, waar ze afgelopen twee jaar als student heeft gewerkt, is trots op haar, aldus de website.

Feroli begon een kleine twee jaar geleden op het hoofdkantoor in Heerlen. Ontzettend spannend vond ze het. “Welke kleren moest ik aan? Hoe gedraag je je in een vergadering? Hoe geef je mensen een hand? Ineens is het menens, moet je je professioneel gedragen, ben je verantwoordelijk voor de dingen die je doet. Gelukkig heeft Mediaan een platte hiërarchische structuur en weinig bureaucratie, zaken waar studenten bij andere bedrijven weleens over mopperden.”

Ze begon als assistent van de ethische hacker van Mediaan. “Die gaat op zoek naar de kwetsbaarheden, naar de kieren op de website en in databases. In mijn eerste project hebben we gekeken of we een programma konden maken dat automatisch op zoek gaat naar de zwakke plekken. Het kan, maar het werkt niet goed genoeg, was de conclusie. Je kunt niet zeggen dat het project mislukt is want we hebben veel geleerd over cybersecurity. Ik stond versteld van het gemak waarmee je in veel websites kunt binnendringen.”

In het tweede project heeft ze meegewerkt aan een chatbot, een tool op websites die zelfstandig vragen van klanten kan beantwoorden. “Mediaan wilde een slimmere chatbot, die klanten beter bedient.”

De eerste maanden waren niet altijd makkelijk, zegt Feroli. “Ook al ben ik niet van het feesten en uitgaan, toch moet je een balans zoeken tussen werk en studie. In het begin spookte het werk voor Mediaan voortdurend door mijn hoofd. De presentatie voor een CEO vond ik belangrijker dan dat ‘stomme’ tentamen dat eraan kwam. Ook moet je steeds switchen, want op de onderwijsdagen ben je ook e-mails voor Mediaan aan het beantwoorden.”

Nog vóór de bacheloruitreiking - in juli - heeft Mediaan haar een parttime baan aangeboden op de vestiging in Amsterdam, waar ze ook een master gaat doen. Voor het consultancybureau gaat ze programmeren maar ze wordt geen “code monkey”, die alleen maar achter de pc zit. “Ik ga ook presentaties houden om nieuwe klanten te werven. Ik ken de technologie en kan goed uitleggen wat Mediaan doet. Deze baan had ik dus echt nooit gekregen als ik als bachelor een sollicitatiebrief had gestuurd.” 

 

“Het is nogal een stap, van de universiteit naar een bedrijf”

Tweedejaars Stelios Rammos noemt het imposter syndrome, om uit te leggen hoe hij zich de eerste paar dagen op de werkvloer voelde. Niet dat hij bang was om te worden ontmaskerd als een bedrieger, maar hij begon wel ineens te twijfelen aan zijn capaciteiten. “Het is nogal een stap van de universiteit naar een bedrijf. “Het is haast een andere dimensie. Aan de universiteit is alles goed voor je geregeld, maar in het echte leven moet je je eigen weg zoeken. Maar dat is, geloof ik, goed gelukt.”

Rammos - een Belg met Griekse wortels - koos voor Stimuliz, een startup op de Smart Services Campus in Heerlen. Stimuliz beheert een leerlingvolgsysteem waarmee scholen de motorische, sociale en geestelijke ontwikkeling van basisschoolkinderen in de gaten kunnen houden. Via verschillende testen kunnen gezondheidsproblemen worden voorkomen en vaardigheden verbeterd.

Het probleem is dat de scholen de testresultaten niet op dezelfde manier vastleggen. Sommige doen dat op een iPad en sturen ze meteen digitaal door, terwijl andere papieren testformulieren gebruiken, om later de bevindingen op een website in te tikken. Dat laatste kost tijd, zegt Rammos, maar geeft ook fouten. En daarom heeft hij een algoritme bedacht dat de testresultaten na een scan kan lezen.

“Uitdagend vind ik de vrijheid die ik krijg. Stimuliz heeft in het begin uit de doeken gedaan waar het behoefte aan heeft, en toen was het aan mij om een oplossing te bedenken. Je wordt medeverantwoordelijk voor het slagen van het project.”

Het nadeel van KE@Work is evident, zegt Rammos: je hebt minder vrije tijd dan andere studenten. “Maar het voordeel weegt zwaarder. Mijn kansen op de arbeidsmarkt zijn gegroeid. We leven in een wereld waarin kennis al lang niet meer voldoet. Het gaat erom dat je die kennis verandert in waarde voor het bedrijf, dat je die kunt vertalen voor niet-techneuten.”

CommentsReacties

There are currently no comments.Er zijn geen reacties.

Post a Comment

Laat een reactie achter

Door een reactie te plaatsen gaat u akkoord met de verwerking van de ingevulde gegevens door Observant.
Voor meer informatie: Privacyverklaring
By responding, you agree to send the entered data to Observant.
For more info: Privacy statement

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)