Back to list All Articles Archives Search RSS Terug naar lijst Alle artikelen Archieven Zoek RSS

Wel of geen bloedtransfusie

Wel of geen bloedtransfusie

Film: The Children Act

Verhaal: The Children Act is de tweede boekverfilming van Ian McEwan - na On Chesil Beach - die dit jaar in de Nederlandse theaters te zien is. Emma Thompson speelt rechter Fiona Maye die een uitspraak moet doen in de zaak van de minderjarige Adam Henry (Fionn Whitehead), die aan leukemie lijdt. Mag er wel of geen bloedtransfusie worden gegeven, ofschoon Adam's ouders dit op religieuze gronden weigeren. Ondertussen brokkelt het huwelijk van Fiona met haar man Jack (Stanley Tucci) steeds verder af.

Waar het goed gaat.

  • De regisseur Richard Eyre heeft een behoorlijke reputatie als het gaat om literatuurverfilmingen. Al eerder tekende hij voor Iris  (2001), gebaseerd op het boek van John Bayley, en Notes on a Scandal (2006) van de schrijfster Zoe Heller.
  • De film heeft een boeiend onderwerp dat van de kijker vraagt om stelling te nemen.
  • Het camerawerk van Andrew Dunn is meer dan verzorgd. De speciaal gecomponeerde muziek van Stephen Warbeck is weliswaar iets te nadrukkelijk maar geeft in de meeste gevallen toch de juiste sfeer of toon.
  • The Children Act is Emma Thompsons film. In haar rol als Fiona mag Thompson het hele spectrum van haar kunnen aanboren. Ze schuwt er niet voor om een ijzige, ongemakkelijke vrouw te vertolken.

Waar het mis gaat.

  • Fionn Whitehead is duidelijk te licht voor zijn rol als Adam Henry.
  • Het grootste euvel is dat de film bij zulke gevoelige thema’s en zwaarwegende morele dilemma's, subtiliteit mist. Zo is er een shot van Adams ouders die elkaar amechtig vasthouden als de bloedtransfusie wordt toegediend. Het is alsof we een slecht opgevoerde pantomime voorstelling krijgen gepresenteerd.
  • Zelfs Thompson vliegt aan het slot van de film uit de bocht als ze breekt en uitroept: “It’s just a boy... such a lovely boy.” Alle sluizen springen open, en dat bij een karakter dat gedurende de hele film dichtgeknoopt is en alles als een binnenvetter verwerkt.

En het uiteindelijke jury-oordeel is... Er is veel goed aan The Children Act en toch wordt het niet echt een goede film. Hier en daar wat gas terug en minder melodrama hadden de film goed gedaan.

Jan Salden, docent filmtheorie aan de Maastricht Academia of Media, Design & Technology

 

Zie hier het filmprogramma  van LumièrePathé en Euroscoop

Categories:Categorieën:
Tags:

CommentsReacties

There are currently no comments.Er zijn geen reacties.

Post a Comment

Laat een reactie achter

Door een reactie te plaatsen gaat u akkoord met de verwerking van de ingevulde gegevens door Observant.
Voor meer informatie: Privacyverklaring
By responding, you agree to send the entered data to Observant.
For more info: Privacy statement

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)