Back to list All Articles Archives Search RSS Terug naar lijst Alle artikelen Archieven Zoek RSS

Musica Sacra: festival van de drie V’s

Musica Sacra: festival van de drie V’s

Photographer:Fotograaf: Loraine Bodewes

Van het Festival Musica Sacra afgelopen weekend moeten N. en ik wel even bijkomen. Net als andere jaren, hoewel we maar acht concerten bezochten. In onze jaren van grotere belastbaarheid haalden we makkelijk het dubbele aantal. Ook dit jaar was er een ruim aanbod van alle kunst die als sacraal kan worden aangemerkt. Het festival heeft elk jaar een thema dat door de programmeurs heel serieus wordt genomen.

Verbindend in het aanbod waren de drie V’s: Vergelden, Vergeven en Verzoenen. De mens heeft de aarde verworven, neemt zich voor te leven volgens morele, vaak religieuze uitgangspunten, maar blijkt in staat tot alle kwaad. Dat leidt tot vergelding, of door zijn medemensen, of klassiek door de god of goden, die het al bestieren. Al of niet na het bekennen van schuld of het tonen van berouw ontstaat een situatie waarin genade of vergeving mogelijk wordt. Gaat het daarna goed dan volgt verzoening. Hoewel deze drieslag universeel van aard is, ligt er in de grote godsdiensten sterk de nadruk op. De bijbel begint na de schepping met het verhaal van Adam en Eva. Als vergelding voor de erfzonde, u weet wel de appel, worden ze uit het paradijs gezet. Hun straffen zijn niet misselijk: sterfelijkheid, de vrouw zal baren in pijn en de man zal werken in het zweet Zijns aanschijns. Tegelijk toont God zich na het berouw vergevingsgezind. Sterker nog, hij belooft de mens nooit in de steek te zullen laten.

De meest treffende voorstelling tijdens het festival was voor mij dan ook het oratorium Adamo ed Eva uit 1771 van Josef Mysliveček, bijgenaamd “de goddelijke Bohemer”. Hij was in zijn tijd de beroemdste operacomponist in Italië. Ook kerkelijke opdrachten als dit oratorium nam hij aan. Zelfs Mozart heeft hem opgezocht om zijn hulp te vragen bij het krijgen van opdrachten. Na 23 opera’s overleed hij zonder veel sporen na te laten. Vermoedelijk een vergelding voor een bedenkelijke levenswandel. Het is prachtige muziek voor orkest en slechts vier zangers. Uitgevoerd door het Belgische ensemble Il Gardellino. De verrassing van het stuk is de directe afwezigheid van God. Hij spreekt tot Adam en Eva door een gelijktijdig optreden van de Engel van Gerechtigheid en de Engel van Genade. Vergelding en vergeving tegelijk aanwezig.

De uitvoering was in de Theresiakerk. De zaal met de mooiste akoestiek van Maastricht. Tweehonderd meter van ons huis. Het kon niet mooier.

Hans Philipsen

 

Hans Philipsen is oud-rector van de UM

Categories:Categorieën:
Tags:

CommentsReacties

There are currently no comments.Er zijn geen reacties.

Post a Comment

Laat een reactie achter

Door een reactie te plaatsen gaat u akkoord met de verwerking van de ingevulde gegevens door Observant.
Voor meer informatie: Privacyverklaring
By responding, you agree to send the entered data to Observant.
For more info: Privacy statement

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)