Back to list All Articles Archives Search RSS Terug naar lijst Alle artikelen Archieven Zoek RSS

Een diepe buiging voor Girl

Een diepe buiging voor Girl

Film: Girl

Het verhaal: De vijftienjarige Lara (Victor Polster) droomt van een carrière als ballerina. Dat vergt discipline en training, maar de uitdaging wordt nog groter doordat Lara als jongen ter wereld kwam. Haar liefdevolle vader (Arieh Worthalter) steunt Lara in haar wens om een geslachtsbevestigende operatie te laten uitvoeren. In afwachting van die operatie doet Lara keihard haar best op de dansschool. De puberteit is echter een mijnenveld en de ongeduldige Lara wil alles tegelijk: een volwaardige vrouw worden, de liefde ontdekken en een danscarrière.

Vlaamse filmgeschiedenis in de maak:

- Girl ging eerder dit jaar in première tijdens het filmfestival in Cannes – won daar vier prijzen waaronder de Caméra d’Or (beste debuut) – en begon vervolgens aan een zegetocht langs internationale filmfestivals. De prijzenkast van debuterend regisseur Lukas Dhont puilt stilaan uit en dan moet de apotheose nog komen, want een Oscarnominatie behoort zeker tot de mogelijkheden.

- Dat Girl zo’n prachtige film is geworden, komt voor een groot deel op het conto van de zestienjarige hoofdrolspeler Victor Polster, zelf een leerling bij de Koninklijke Balletschool Antwerpen. Castingkeuzes kunnen een film maken of breken, en dit is een schoolvoorbeeld van een castingkeuze uit de eerste categorie. De volstrekt naturel acterende Polster – een engelachtige verschijning – speelt niet Lara, hij ís Lara. De keuze voor een cisgender (iemand van wie de seksuele identiteit overeenkomt met de biologische identiteit) acteur kwam Dhont in Amerikaanse transgenderkringen op kritiek te staan, maar dat is onverdiend en pijnlijk voor een filmmaker die nou net zoveel empathie toont voor mensen die worstelen met hun identiteit.

- Dit kan een toevalstreffer zijn: het beginnersgeluk van een regisseur die tegen de juiste hoofdrolspeler aanliep. Maar daarvoor is er te veel goed aan Girl: de zintuiglijkheid van de film, de fotografie, de acteursregie en het vertrouwen in de kracht van suggestie.

- “Dansen is de verticale uiting van een horizontaal verlangen”, zei Simon Carmiggelt ooit. In het geval van Lara ligt dat een stuk ingewikkelder. In het tonen van de complexiteit van biologische en seksuele identiteit schuilt de maatschappelijke relevantie van deze film, waarvan je hoopt dat die tot het verplichte filmcurriculum op middelbare scholen gaat behoren.

Die Belgen moeten niet te arrogant gaan worden:

- De scène waarin Lara tijdens een slaapfeestje vernederd wordt door andere meisjes, is te zwaar aangezet. Een zeldzame faux pas in een verder tamelijk foutloze film.

Het salomonsoordeel: België mag met recht fier zijn: debuutfilms van het kaliber van Girl zijn zeer zeldzaam. Tegelijkertijd zou ik niet graag in de schoenen van Lukas Dhont staan: de lat voor zijn tweede film ligt nu wel bijzonder hoog. Maar hij heeft hem daar zelf gelegd.

Mark Vluggen

 

Zie hier het filmprogramma  van LumièrePathé en Euroscoop

Categories:Categorieën:
Tags:

CommentsReacties

There are currently no comments.Er zijn geen reacties.

Post a Comment

Laat een reactie achter

Door een reactie te plaatsen gaat u akkoord met de verwerking van de ingevulde gegevens door Observant.
Voor meer informatie: Privacyverklaring
By responding, you agree to send the entered data to Observant.
For more info: Privacy statement

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)