Back to list All Articles Archives Search RSS Terug naar lijst Alle artikelen Archieven Zoek RSS

‘Parkeerbeleid’ uitgesteld, verder onderzoek nodig

‘Parkeerbeleid’ uitgesteld, verder onderzoek nodig

Photographer:Fotograaf: Observant

"We willen een stevig plan dat meer begrip kan oogsten bij de achterban"

MAASTRICHT. De invoering van het nieuwe mobiliteitsbeleid, ‘parkeerbeleid’ in de wandelgangen, is uitgesteld. Het college van bestuur gaat op aanraden van de universiteitsraad en het Lokaal Overleg eerst een grotere groep medewerkers en studenten raadplegen. “We willen een stevig plan dat meer begrip kan oogsten bij de achterban”, zegt de vicevoorzitter van het college van bestuur, Nick Bos. Doel blijft het terugdringen van het autogebruik.

In het voorstel van net voor de zomer (de jongste versie uit oktober is niet openbaar gemaakt) was er nog sprake van betaald parkeren voor iedereen. Wie dichterbij woont, zou meer moeten gaan betalen. Openbaar vervoer zou gratis zijn en fietsers konden rekenen op een vergoeding van een euro als ze verder dan 15 km weg wonen, dichterbij zou dat vijftig cent zijn.

In oktober zou het definitieve plan er liggen. Hoewel het mobiliteitsbeleid eerder dit jaar steeds op de openbare agenda’s stond, kwam het in de jongste vergadering van de universiteitsraad en de bijeenkomst van het Lokaal Overleg (tussen vakbonden en college van bestuur) in het vertrouwelijk deel aan de orde. “Het was tijd om het tot dusver doorlopen proces kritisch te evalueren. Dat kan soms het beste in beslotenheid”, verklaart Bos. Daar is bedacht dat er een “breder onderzoek onder medewerkers en studenten nodig is. We hadden ons tot nu toe voornamelijk beperkt tot de leden van de medezeggenschapsorganen; een aantal was lid van de commissie die het mobiliteitsbeleid opstelde. Wij, de medezeggenschapsraden en het college van bestuur, willen meer creativiteit aanboren, horen wat er leeft bij de mensen. Wat vindt men van de fietsbonus? Hebben fietsers bijvoorbeeld liever een douche op het werk, dan bijvoorbeeld een vergoeding?  Misschien moeten we het hele plan ‘omdenken’.”

Over de grote lijnen van het plan was niet zoveel misverstand, zegt een raadslid. Maar een onderwerp dat “zo dicht bij de mensen ligt, levert snel veel ruis op. Je hebt een breed draagvlak nodig wil dit succes hebben.”

De financiële onderbouwing van dit alles was voor de U-raad ook een punt van zorg. Bos: “Er was een kleine discrepantie tussen wat er binnen zou komen via betaald parkeren en de investeringen in bijvoorbeeld fietsenstallingen, de fietsvergoedingen, kosten openbaar vervoer. Maar dat verschil was niet dramatisch en gebaseerd op aannames.”

Het is nog niet duidelijk wanneer het nieuwe voorstel op tafel ligt. Bos: “Onze communicatieafdeling komt nu met een advies over hoe we de achterban moeten raadplegen.”

 

 

 

Categories:Categorieën:
Tags:

CommentsReacties

There are currently no comments.Er zijn geen reacties.

Post a Comment

Laat een reactie achter

Door een reactie te plaatsen gaat u akkoord met de verwerking van de ingevulde gegevens door Observant.
Voor meer informatie: Privacyverklaring
By responding, you agree to send the entered data to Observant.
For more info: Privacy statement

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)