Back to list All Articles Archives Search RSS Terug naar lijst Alle artikelen Archieven Zoek RSS

De zwanezang van Robert Redford

De zwanezang van Robert Redford

Film: The Old Man & The Gun

Verhaal: De 70-jarige Forrest Tucker (Robert Redford) berooft banken, en daarbij valt vooral zijn beleefdheid en voorkomendheid op. Dat wekt niet alleen sympathie bij hen die door Tucker zijn overvallen, maar zelfs bij John Hunt (Casey Affleck), de politieman die zich vastgebeten heeft in deze zaak. Tuckers leven komt in een stroomversnelling als hij, terwijl hij met zijn maten Teddy (Danny Glover) en Waller (Tom Waits) de kraak van zijn leven aan het voorbereiden is, de weduwe Jewel (Sissy Spacek) ontmoet.

Een ode en innemend portret.

  • Met The Old Man & The Gun heeft Robert Redford zijn afscheid als acteur aangekondigd. Regisseur David Lowrey brengt een ode aan deze acteur. Cameraman Joe Anderson kreeg de opdracht het beeld lang op Redfords met rimpels doorgroefde hoofd te laten staan, waardoor de film soms meer op een portret dan op een verhaal lijkt. Ook zitten er talloze verwijzingen in naar Redfords eerdere films. Zo begint The Old Man & the Gun met een tekstkaart: Not that it matters, but most of what follows is true. Dat is dezelfde openingsregel als in een van Redfords grootste successen Butch Cassidy and The Sundance Kid (1969). En in de montage van de zestien ontsnappingen van Tucker uit de gevangenis, duikt een fragment met een nog jonge Redford uit The Chase (1966) op.
  • De film wordt gedragen door Redford en Spacek. De scène waarin beiden elkaar voor het eerst kussen, ontsnapt aan alle clichés doordat we twee mensen van pensioengerechtigde leeftijd opeens zien veranderen in verliefde pubers.
  • Er wordt in deze film sowieso over de gehele linie goed geacteerd.

Ja, anders maar saaaaaaaiiii.

  • Lowrey bewijst een eigenzinnige regisseur te zijn. Zo schrapt hij een van de hoofdbestanddelen van een zogeheten heist movie – een subgenre over roofovervallen. De grote kraak waar Lowrey aanvankelijk op aanstuurt, verdwijnt geruisloos uit het verhaal.
  • The Old Man & The Gun wordt voortdurend op een gelijkmatige toon verteld. Gelijkmatigheid en evenwichtigheid zijn misschien de zegeningen van de ouderdom, maar in een film werkt dit averechts.

Slotoordeel: De film blijft sympathiek, en Redford en Spacek zijn een genot om naar te kijken. Tegelijkertijd, naarmate de film vordert, sluipt er steeds meer saaiheid in. The Old Man & The Gun blijkt uiteindelijk een heist movie op rollator-snelheid.

Jan Salden, docent filmtheorie aan de Maastricht Academia of Media, Design & Technology

 

Zie hier het filmprogramma  van LumièrePathé en Euroscoop

Categories:Categorieën:
Tags:

CommentsReacties

There are currently no comments.Er zijn geen reacties.

Post a Comment

Laat een reactie achter

Door een reactie te plaatsen gaat u akkoord met de verwerking van de ingevulde gegevens door Observant.
Voor meer informatie: Privacyverklaring
By responding, you agree to send the entered data to Observant.
For more info: Privacy statement

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)