Back to list All Articles Archives Search RSS Terug naar lijst Alle artikelen Archieven Zoek RSS

Schieten met een schot hagel

Schieten met een schot hagel

Photographer:Fotograaf: Simone Golob

“Het lijkt me erg leuk om de krant te hebben. Waar kan ik deze kopen?” Dit schreef een derdejaars International Business student nadat hij door Observant was geïnterviewd. Gevolgd door de hoogleraar die enthousiast ‘ja’ zei op ons interviewverzoek en tijdens de kennismaking vraagt: “Is Observant Nederlands- of Engelstalig?” En dan de buitenlandse student die het laatste nummer niet uit de bakken pakt omdat ze “geen Nederlands” begrijpt. Blijkbaar nooit goed gekeken. We zijn toch echt tweetalig.

Dat de wereld kampt met ontlezing, dat een krant en ook een universiteitsblad lang niet altijd meer tot het standaard leesvoer van studenten en medewerkers hoort, dat beseffen we maar al te goed. Niet voor niets hoort onze eigen marketing al jaren tot het vaste takenpakket. Ik som even wat acties van de laatste tijd op: we maken een speciaal (geheel Engelstalig) nummer voor de eerstejaars dat we zelf uitdelen tijdens de facultaire introductie, iedere donderdag verschijnen er op de beeldschermen in verschillende UM-gebouwen Observantposters met het laatste nieuws, we zitten op Facebook, Twitter en Instagram, hebben een website in twee talen, en staan op diverse infomarkten aan de UM.

Helpt het? Geen idee. Het is schieten met een schot hagel. En daarin zijn we niet de enigen, vertelde sociaal-psycholoog Phil Brüll, gespecialiseerd in gedragsverandering van grote groepen, nog niet zo lang geleden in Observant. Hij ziet talloze organisaties en de overheid campagnes starten, zonder dat men de doelgroep goed onderzocht heeft: wie zijn ze, waarom doen ze niet wat jij graag zou willen, wie zijn de mensen die invloed op hen hebben? Stel, zo vertelde hij, je wilt dat iedereen een autogordel draagt. Als je onderzoek doet, ontdek je misschien verschillende redenen om de gordel niet te dragen: de een vindt dat hij niet lekker zit en is ook niet overtuigd van het nut. De ander, die het nut er wel van inziet, vergeet hem om te doen. De laatste groep heeft niets aan een campagne die vertelt dat autogordels levens redden, de eerste wel.

Wij willen gerichter gaan schieten en moeten dus onze (potentiële) lezersgroepen beter leren kennen: wie leest ons wel, wie niet en waarom? Om zo tot doelgerichte acties te komen. We gaan dat onderzoek niet zelf doen, maar hopen dat geïnteresseerde masterstudenten ons Premium-project in het voorjaar van 2019 gaan uitvoeren. Wordt vervolgd.

 

 

 

Categories:Categorieën:
Tags:

CommentsReacties

There are currently no comments.Er zijn geen reacties.

Post a Comment

Laat een reactie achter

Door een reactie te plaatsen gaat u akkoord met de verwerking van de ingevulde gegevens door Observant.
Voor meer informatie: Privacyverklaring
By responding, you agree to send the entered data to Observant.
For more info: Privacy statement

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)