Back to list All Articles Archives Search RSS Terug naar lijst Alle artikelen Archieven Zoek RSS

Dit is Selke, uw guest happiness server

Dit is Selke, uw guest happiness server

Photographer:Fotograaf: Loraine Bodewes

Receptioniste Townhouse Design Hotel

Selke Ruijssenaars/ 22/ masterstudent Human Decision Science/  werkt zo’n 16 uur per week/ verdient 10 uur netto per uur

Receptioniste blijkt anno 2018 een achterhaalde titel. Guest happiness server staat er op het naamplaatje van Selke Ruijssenaars. Niet dat ze dat woord zelf ook maar één keer in de mond neemt. Receptioniste is goed genoeg. Toch blijft de term intrigeren: een bediende die zorgt voor het geluk van de gast.

Het is zaterdagmiddag halftwee. Ruijssenaars’ collega stofzuigt de entree. Op de vraag van de Observant-redacteur of hij weet waar de fiets gestald kan worden, gaat de zuiger aan de kant en neemt hij het rijwiel mee naar de parkeergarage om de hoek. “Daar staat hij veilig.”
Intussen legt Ruijssenaars een nieuwe medewerker het computersysteem uit. “Ik heb al een kamerindeling gemaakt voor morgen. Kijk jij nog even naar de speciale wensen? Losse dekbedden, een parkeerplek… Dan moet je die en die aanvinken.”
De receptie bevindt zich midden in een ‘huiskamer’ met groene planten, Perzische tapijten, gevulde fruitschalen, schaaltjes met noten, een kist met gezelschapsspelletjes. Aan de voorkant worden de gasten ontvangen, pruttelt een ketel met soep en lonkt een grote vlaai. Aan de achterkant staan de wijn en bier koud. Zelfbediening. Maar gratis is het niet. Dat wordt nog weleens over het hoofd gezien, weet Ruijssenaars. En dat terwijl de kaartjes met prijzen – in het Nederlands en Engels – niet te missen zijn.

Sinds het voorjaar is ze in dienst van het hotel. “Ik kwam terug van ‘t reizen en moest tot september wachten voordat ik met mijn master kon starten. Van callcenters en productiewerk houd ik niet zo, ik werk graag met mensen. Bovendien wilde ik snel beginnen en fulltime aan de slag.” Ze weet hoe ze de gast ‘gelukkig’ kan maken en hoe ze een product moet verkopen. Het is haar liefde voor de sales en een overblijfsel van een van haar oude bijbaantjes als ‘straatverkoper’ van regionale dagbladen. En wellicht zorgen haar Brabantse wortels voor een positieve en gezellige inslag.
Nog even over die guest happiness servers. Ook de goudvissen (“Blubjes”) van het Townhouse hotel behoren tot die categorie ook al doen ze niets anders dan rondjes zwemmen in de bak op de balie. “Ze zijn te huur als gezelschap”, lacht Ruijssenaars, voor 3,50 euro per nacht. En ja, dat gebeurt echt. Niets is Ruijssenaars vreemd: iemand die geen leer op de kamer wil vanwege een veganistische levensstijl of een kamer wenst zonder rode stoel omdat diegene simpelweg niet van rood houdt. En er gebeuren de gekste dingen. Laatst bleef de lift aan de overkant bij Hotel St. Martenslane (ook onderdeel van de hotelgroep LBG) hangen. De zeven heren – “ze hadden een vrijgezellenfeestje”- dachten dat ze zich niet hoefden te houden aan het maximum van drie. “De nachtportier moest de brandweer bellen!”

In het voorbijgaan vraagt de ‘huisbloemist’ of Ruijssenaars de bloemen wil verzorgen, “omdat je zulke groene vingers hebt”. In eerste instantie dacht ze als receptioniste vooral in en uit te moeten checken. Maar dat lag toch iets anders. Ook de bloemen horen tot haar takenpakket, net als het maken van een kamerindeling incluis alle extra’s, het serveren van high-tea, zorgen dat alles er netjes bij staat in de huiskamer, de financiële zaken op orde zijn, dat er voldoende theezakjes liggen, et cetera.” Soms trakteert Ruijssenaars de logees op een extraatje, zoals een reep chocolade of een zak muntdropjes. Of ze schrijft een kaartje aan een pas getrouwd stel.
Het sleutelwoord is goede communicatie, beseft ze, zowel met de gasten (als ze een vraag of klacht hebben) als met haar collega’s. Stel je voor dat Blub nachtenlang in een lege kamer rondjes zwemt omdat de huishoudster niet weet dat hij weer terug mag naar zijn vrienden.                                                              

Categories:Categorieën:
Tags:

CommentsReacties

There are currently no comments.Er zijn geen reacties.

Post a Comment

Laat een reactie achter

Door een reactie te plaatsen gaat u akkoord met de verwerking van de ingevulde gegevens door Observant.
Voor meer informatie: Privacyverklaring
By responding, you agree to send the entered data to Observant.
For more info: Privacy statement

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)