Back to list All Articles Archives Search RSS Terug naar lijst Alle artikelen Archieven Zoek RSS

Het brede publiek bereiken via debatavonden, vlogs of Twitter

Societal Engagement Event

MAASTRICHT. Hoe kan ik met mijn onderzoek iets betekenen voor de maatschappij? Hoe kan ik mijn kennis delen met een breed publiek? Het zijn vragen waar veel wetenschappers mee worstelen en waarop de organisatie van het Societal Engagement Event afgelopen dinsdag in Lumière antwoord probeerde te geven.

Een interview geven of een lezing voor een breed publiek. Op dat idee komen de meeste onderzoekers nog wel. Maar waarom niet eens deelnemen aan een debat bij debatcentrum Sphinx? Of een kort praatje houden tijdens een PechaKucha-avond? DocFest zou graag onderzoekers aan het woord laten om het onderwerp van een documentaire verder toe te lichten. “Bij dit soort gelegenheden zie je altijd dezelfde mensen terugkomen”, zegt organisator Ivo George van het UM Knowledge Transfer Office. “De usual suspects – die makkelijk kunnen praten en snel ‘ja’ zeggen. Het is de uitdaging voor jonge onderzoekers om ook op dat punt te komen.”

Vandaar de infomarkt in de hal van Lumière, waar de deelnemers met allerlei organisaties zoals bovenstaande kennis kunnen maken. Voorafgaand waren er presentaties over best practices, hierna volgden workshops.

Eén daarvan – vlogs&blogs –  wordt gegeven door een jonge onderzoeker die goed op weg is een usual suspect te worden: voedingswetenschapper Alie de Boer. Voor haar begon het toen ze gevraagd werd voor de Universiteit van Nederland, een serie van videocolleges op internet. “De voorbereiding daarop was erg goed. Ze stelden me heel kritische vragen die me hielpen om erachter te komen wat ik wilde zeggen, wat ik precies doe. Daarna ben ik mijn blog begonnen.”

Hierop deelt De Boer nieuws over haar onderzoek en vakgebied voeding en levensmiddelenrecht. “Het zorgt ervoor dat ik gevonden kan worden.” In het begin is dat best spannend, geeft ze toe. “En als EditieNL belt om te vragen of ik iets wil zeggen over freakshakes, dan denk ik nog wel eens: ‘Moet ik dat wel doen’. Maar ik zeg bijna altijd ja. Het is heel leuk en ik word er beter van. Een betere verhalenverteller, een betere schrijver - veel toegankelijker - een betere presentator en ook een betere docent. Toen ik begon met lesgeven, zette ik een hele wetparagraaf op een PowerPoint-sheet. Ik dacht dat het heel belangrijk was dat studenten de hele tekst lazen. Dat is het ook, maar dat kunnen ze ook prima doen als ze die tekst zelf voor zich hebben. Op mijn sheet staat tegenwoordig alleen het belangrijkste woord. Dáár gaan we het over hebben.”

Als bloggen voor wetenschappers een ver-van-mijn-bed-show is, dan is vloggen – een videodagboek – dat helemaal. Het moet je dan ook liggen, zegt Annabel Reker, manager van het UM Student videoteam, in het tweede deel van de workshop. “Het is persoonlijk, intiem, informeel en direct. Het is heel belangrijk dat je naturel en authentiek overkomt. Te gladjes werkt niet. Niet iedereen heeft de juiste persoonlijkheid daarvoor.” Al baart oefening ook kunst. “Misschien hoeft je eerste vlog niet per se online te komen. De vierde of vijfde kan ook.”

Ze laat een paar voorbeelden zien van vlogs op het UM YouTube-kanaal. “Kijk, hier is de leader van de UM ervoor geplakt. Dat is niet de bedoeling. De eerste paar seconden van een vlog zijn cruciaal, kijkers zijn zo weer weg. Nu zit je vier seconden naar een logo te kijken.” Bij een andere video is het beeld te schokkerig. “Daar word je zeeziek van.” Let ook op de verwachtingen die je creëert, zegt Reker. “Als je een instructievideo wil maken, moet je het misschien geen vlog noemen.”

Gaat je zelfvertrouwen niet te veel afhangen van likes op sociale media, vraagt een van de deelnemers. “Je moet leuke reacties niet als een bevestiging gaan zien en nare reacties van je af kunnen laten glijden”, zegt De Boer. “Het is belangrijk dat je de juiste mensen om je heen hebt, die je steunen maar ook kritisch zijn.”

Rector Rianne Letschert kan daarover mee praten. “Ik ben meer dan eens in een Twitterstorm beland”, zegt ze tijdens de afsluitende discussie. Toch raadt ze wetenschappers aan te twitteren. “Je potentiële impact groeit enorm. Ik krijg zoveel reacties via sociale media die ik niet via mail of de UM-website zou krijgen.”

Op de vraag uit het publiek of sociaal engagement een rol gaat spelen in de beoordeling, antwoordt de rector: “Het is nu niet eerlijk geregeld. We verwachten veel van onze onderzoekers, maar rekenen ze maar op één onderdeel af. Engagement is ook meetbaar. Ik zit bijvoorbeeld in het adviescollege levenslanggestraften. Zoiets zou mee moeten tellen.”

Categories:Categorieën:

CommentsReacties

There are currently no comments.Er zijn geen reacties.

Post a Comment

Laat een reactie achter

Door een reactie te plaatsen gaat u akkoord met de verwerking van de ingevulde gegevens door Observant.
Voor meer informatie: Privacyverklaring
By responding, you agree to send the entered data to Observant.
For more info: Privacy statement

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)