Back to list All Articles Archives Search RSS Terug naar lijst Alle artikelen Archieven Zoek RSS

Niet terugbetaalde borgsommen: Jules onder vuur

Niet terugbetaalde borgsommen: Jules onder vuur

Photographer:Fotograaf: Flickr

MAASTRICHT. Op Facebook klagen Maastrichtse studenten steen en been over niet of maar gedeeltelijk terugbetaalde borgsommen door studentenservicebureau Jules Maastricht. Met steeds meer woningen in beheer, een administratie die nog lange tijd met de hand werd bijgehouden: het kon niet anders dan misgaan. De huurders zijn de dupe. Karin van der Ven, eigenaar van het studentenservicebureau, steekt de hand in eigen boezem en belooft beterschap.

Jules Maastricht, ruim tien jaar geleden opgericht, ondersteunt voornamelijk buitenlandse studenten. Onder andere taalcursussen, een verhuisservice, hulp bij vragen over verzekeringen en belastingen. Gaandeweg is daar ook het beheer van studentenpanden bijgekomen, zowel voor particuliere verhuurders als – tot voor kort – het grote Belgische vastgoedbedrijf Xior. In de zomer van 2016 nam Jules studentencomplex Carré aan de Tongerseweg onder haar hoede met maar liefst 143 studio’s. “We zijn hard gegroeid”, zegt eigenaar Karin van der Ven.
De vraag is of het niet te hard was. Alles wijst erop dat Jules het qua middelen en menskracht niet aankon. Hoe zijn anders die niet of te laat terugbetaalde borgsommen te verklaren? In de huurovereenkomst staat een termijn van drie maanden. “Als studenten hun kamer in goede orde achterlaten is er met de borg meestal geen probleem", zegt Van der Ven. Klachten en vertraging komen volgens haar vaker van studenten waarbij dat niet altijd het geval was: huurachterstand, contractbreuk of zelfs schade aan de woning. "Dat moet onderzocht worden en dat kost ook tijd. Vervolgens moet je de kostenpost ook minderen op de borg." 

Daarnaast speelde er nog iets heel anders. “Tot afgelopen september deden we alle administratie met de hand. Dat is omslachtig, daardoor liep niet alles zoals gepland. Het is heel vervelend, wij zijn verantwoordelijk, we zeggen dat we studenten helpen, maar helaas hebben we dat niet voor iedereen kunnen waarmaken.” (Zie de portretjes van studenten die klagen over Jules). De ‘gedupeerden’ hebben volgens haar inmiddels bericht gekregen, deze week belooft ze de “achterstanden” in orde te maken.
Sinds september werkt Jules met een computersysteem voor vastgoedmanagement, gefinancierd met een lening van investeringsbank LIOF. “Het is vervelend voor de studenten die voor september zijn uitgecheckt.” Zij vielen tussen wal en schip.

Dat de onderneming sinds 1 januari geen beheer meer doet voor Xior, een grote opdrachtgever, is niet het gevolg van de negatieve reacties, zegt Van der Ven. “We weten al langer dat ze het beheer zelf willen regelen, dat is hun beleid.” Robin Cremers, manager van Xior, bevestigt dat: “De lijntjes zijn korter, het is makkelijker. En tja, die berichten over Jules, dat straalt ook op ons af. Hoewel ik het niet allemaal op hen wil afschuiven. Wij hadden ons ook actiever moeten opstellen, op tijd de check-out papieren moeten opvragen bij Jules en de borgterugbetaling in orde moeten maken.”
Xior is sinds een aantal maanden aan een flinke opmars bezig in de Nederlandse en Belgische studentensteden. Eind vorig jaar werd het hele Annadalterrein aangekocht. Ook het Bonnefantencollege aan de Tongerseweg, dat momenteel wordt verbouwd tot studentencomplex (ruim 250 kamers), is van hen.

Het rumoer op sociale media beperkte zich niet tot borgsommen. Ook het slechte onderhoud is studenten een doorn in het oog.  Van der Ven: “Groot onderhoud is voor de rekening van de verhuurder, maar het technisch beheer ligt op ons bordje.” En dan kom je dus in een grijs gebied: wie gaat de kapotte wc-pot repareren of de onderkomen tuin in orde maken? Neem Carré. In de zomer van 2016 trokken de eerste bewoners, vooral buitenlandse studenten, hun gemeubileerde studio’s in. De ventilatie werkte niet naar behoren. Studenten hoorden de buizen fluiten of vonden het te winderig en stopten ze vervolgens dicht met handdoeken. Met als gevolg dat het een kamer verder harder ging fluiten. Tweeëneenhalf jaar later werkt de ventilatie nog steeds niet naar behoren. Een hardnekkig probleem, onderstreept Robin Cremers van Xior die er met een “eigen monteur” naar gaat kijken. De filters zijn vervangen, vertelt Van der Ven.

Bij de Housing Helpdesk van de Universiteit Maastricht hebben “meerdere huurders” van Carré zich inmiddels gemeld met vragen over hun rechten als huurder, zegt projectleider Rick Blezer. “Het gaat vooral om het gebrek aan onderhoud.” Daartoe behoort ook de ventilatie. “Namens deze huurders zullen wij de nodige stappen ondernemen.” Waarschijnlijk richten ze zich tot de huurcommissie.

Categories:Categorieën:

CommentsReacties

There are currently no comments.Er zijn geen reacties.

Post a Comment

Laat een reactie achter

Door een reactie te plaatsen gaat u akkoord met de verwerking van de ingevulde gegevens door Observant.
Voor meer informatie: Privacyverklaring
By responding, you agree to send the entered data to Observant.
For more info: Privacy statement

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)