Back to list All Articles Archives Search RSS Terug naar lijst Alle artikelen Archieven Zoek RSS

Het wonder van de snelgroeiende borsten

Het wonder van de snelgroeiende borsten

Film: Alita: Battle Angel

Inhoud: Alita: Battle Angel is de verfilming van de befaamde manga-strip Gunnm. Als dokter Dyson Ido (Christopher Waltz) op de vuilnisbelt de resten vindt van een cyborg en deze ombouwt tot Alita (Rosa Salazar) weet hij nog niet dat hij een hunter-warrior - een soort van futuristische premiejager - geschapen heeft.

Futuristisch topamusement.

  • Geweldige opening: het logo van 20th Century Fox verandert in 26th Century Fox.
  • De wereld die geschapen wordt, is indrukwekkend. Iron City, de stad waar het verhaal zich afspeelt, is buitengewoon fraai vormgegeven en herinnert aan wat Ridley Scott ooit deed met Blade Runner, namelijk een wereld van de toekomst scheppen die heel geloofwaardig overkomt.
  • In de actiescènes vallen de elegante bewegingen en poses op, waarbij sommige gevechten veranderen in een dans.
  • Aanvankelijk zou James Cameron (Titanic), die de film heeft geproduceerd en het scenario heeft geschreven, ook de regie voeren. Gelukkig is het Robert Rodriguez (Sin City) geworden. Camerons versie zou zwaarder op de hand zijn geweest. Bij Rodriguez blijft een licht-ironische ondertoon aanwezig. Al was het maar omdat hij graag refereert aan de - wat mij betreft - niet al te beste klassieker Rollerball uit de jaren zeventig. De scène in het stamcafé van de hunter-warriors roept nogal wat herinneringen op aan Rodrigues eigen film From Dusk till Dawn.
  • Het eerste uur is zeer vermakelijk.

Futuristisch gekwezel.

  • Helaas weet de film dat in de tweede helft niet vol te houden. Dan gaat het onderliggende verhaaltje van de verliefde pubers een steeds grotere rol spelen. We krijgen te veel tenenkrommende scènes van puppy-love voor de kiezen, met teksten die je niet eens op een Hallmark-kaart wenst te lezen. Mierzoet en klef.
  • En ben ik de enige die ziet dat Alita gaandeweg steeds grotere borsten krijgt?
  • De climax komt aan het eind niet uit de verf, omdat overduidelijk is dat deze film opbouwt naar een reeks van vervolgdelen. Cameron beweerde zelf dat hij een reeks van drie films voor ogen heeft.

Slotoordeel: Goede eerste helft, zwaar teleurstellende tweede helft. Het decor is indrukwekkender dan het plot.

Jan Salden, docent filmtheorie aan de Maastricht Academia of Media, Design & Technology

 

Zie hier het filmprogramma van LumièrePathé en Euroscoop

Categories:Categorieën:
Tags:

CommentsReacties

There are currently no comments.Er zijn geen reacties.

Post a Comment

Laat een reactie achter

Door een reactie te plaatsen gaat u akkoord met de verwerking van de ingevulde gegevens door Observant.
Voor meer informatie: Privacyverklaring
By responding, you agree to send the entered data to Observant.
For more info: Privacy statement

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)