Back to list All Articles Archives Search RSS Terug naar lijst Alle artikelen Archieven Zoek RSS

“De terugtraprem is voor sommigen een onbekend concept”

“De terugtraprem is voor sommigen een onbekend concept”

Photographer:Fotograaf: Loraine Bodewes

Swapper bij Swapfiets

Luc Joosten/ 22/ vierdejaars geneeskunde/ werkt gemiddeld 100 uur per maand/ verdient €10,59 netto per uur

“Luc is nog even een swap doen”, vertelt manager Inge Lodewijkx in de Swapfiets-winkel aan de Stationsstraat. Een swap doen, dat is het wisselen van een kapotte fiets met de bekende blauwe voorband voor een nieuwe. Het zit bij de service inbegrepen voor abonneehouders. Gebeurt er iets met de fiets die je voor 12 (studenten) of 15 euro per maand huurt, dan krijg je binnen 24 uur een nieuwe of wordt het ter plekke gerepareerd. Om dat voor elkaar te krijgen, rijden zogeheten swappers door Maastricht met een paar fietsen op het dak en een reparatiekit in de achterbak.

Eén van hen is geneeskundestudent Luc Joosten, die tien minuten later de stoep op rijdt. “Een van de voordelen: we kunnen overal parkeren.” Nadat de Observant-reporter is ingestapt, tikt hij op de werktelefoon. “Hier staat alles in, de volgende afspraak is bij de Hotelschool. Daar heeft bijna iedereen een Swapfiets. Net als bij het Guesthouse.” Het abonnement, dat per maand op te zeggen is, is dan ook erg handig voor uitwisselingsstudenten die maar even in Maastricht blijven. Inmiddels rijden er 3300 door de stad.

Hij heeft ieder half uur een swap, vertelt Joosten terwijl hij richting Limmel rijdt. “Die worden ingepland door het hoofdkantoor. Soms heb je tijd over, dan ga ik even naar de winkel of de reparatieloods. Kopje koffie drinken of even helpen. Je krijgt veel vrijheid, zolang je je swaps maar doet, is het goed. Dat vind ik fijn. En het is leuk dat de meeste klanten ook student zijn, dan heb je meteen een raakvlak.”

Nadat hij een terrein achter de Hotelschool is opgereden, belt Joosten de klant. Die komt er zo aan. Joosten haalt alvast een fiets van het dak. “Als je begint, laat de ‘hoofdfietsenmaker’ in de loods zien hoe je een paar simpele reparaties kunt uitvoeren. Een kapot lampje of een lekke voorband vervangen; ik heb altijd een paar nieuwe op de achterbank liggen. Maar ik kan niet op straat versnellingen gaan maken. Dan wisselen we de fiets om.”

In dit geval is de beugel aan de voorzijde van de fiets, waar je een mand op kunt zetten, losgeraakt. “Hoe is het gebeurd”, vraagt Joosten. “Ik heb ‘m aan een vriend uitgeleend en kreeg ‘m zo terug. Ik snap ook niet hoe hij dat voor elkaar heeft gekregen.” “Zo snel kan het gaan”, zegt Joosten. Het maakt in principe niet uit hoe een fiets stuk is gegaan, vertelt hij later. “Alleen als iemand echt nalatig is en meerdere fietsen verslijt in een paar maanden, zouden we kunnen overwegen het abonnement op te zeggen. Wat ik het meest zie is een losgedraaid of gejat ventiel. De fietsen zelf worden trouwens zelden gestolen. Ze zijn te herkenbaar. Je moet de voorband vervangen en ze overspuiten, dat vinden dieven te veel moeite.”

Zijn volgende klant krijgt voor het eerst een fiets. Joosten zet het zadel op de juiste hoogte en legt uit hoe de sloten werken. Alle fietsen hebben een gewoon slot en een kettingslot. “Is je fiets gestolen, dan betaal je 40 euro, blijkt dat je het kettingslot er niet op hebt gedaan, is het 100 euro. Kun je ons helemaal geen sleutel geven, dan moet je de nieuwprijs van 350 euro betalen.”

De jongen probeert de fiets uit, vraagt Joosten het zadel nog wat lager te zetten en tekent voor ontvangst. Soms is Joosten wat langer bezig met een nieuwe klant. “Internationale studenten voelen zich soms wat onzeker omdat ze niet goed kunnen fietsen. Vooral de terugtraprem is een onbekend concept voor ze. Niet iedereen wil hulp; soms zie ik later aan de fiets dat ze meteen op hun bek zijn gegaan.”

Er staat nog een klant op de planning voor zijn pauze. Joosten draait vandaag twee diensten achter elkaar, van 7.30 tot 17.00 uur. Het is een simpele klus: iemands sleutel is afgebroken en Joosten komt een nieuwe brengen. De navigatie wordt ingesteld – “alleen voor het huisnummer, ik ken de weg inmiddels overal in Maastricht” – en het autootje rijdt weer weg.

Categories:Categorieën:
Tags:

CommentsReacties

There are currently no comments.Er zijn geen reacties.

Post a Comment

Laat een reactie achter

Door een reactie te plaatsen gaat u akkoord met de verwerking van de ingevulde gegevens door Observant.
Voor meer informatie: Privacyverklaring
By responding, you agree to send the entered data to Observant.
For more info: Privacy statement

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)