Back to list All Articles Archives Search RSS Terug naar lijst Alle artikelen Archieven Zoek RSS

Traditionalisme met een toekomstvisie

Traditionalisme met een toekomstvisie

Tussen kunst en wetenschap

Wie: Jan de Roder, literatuurwetenschapper bij de faculteit cultuur- en maatschappijwetenschappen

Wat: Dumbarton Oaks, van Igor Stravinsky

Voor wie: studenten cultuurwetenschappen

“Bijna alles van Stravinsky is het luisteren waard”, zegt literatuurdocent Jan de Roder. Dumbarton Oaks laat hij horen tijdens colleges. “Eerst dit en daarna Bach. Dan horen studenten de overeenkomsten en gaan ze hopelijk thuis meer over Stravinsky lezen en naar zijn muziek luisteren.” Dat maakt hen – hoopt hij – bewust van de manier waarop kunstenaars in de jaren dertig omgaan met traditie en geschiedenis en hoe dat in contrast staat met nu.

“Ik ben gefascineerd door kunst uit de eerste helft van de 20e eeuw. Mensen als Stravinsky, maar ook de dichter T.S. Elliot, zijn op zoek naar kunst uit het verleden die nog waardevol is. Ze reageren op de Eerste Wereldoorlog, op het woelige politieke klimaat, door op zoek te gaan naar orde en regelmaat. Ze wijzen de chaos en de hitte van de romantiek af en geven de voorkeur aan de koelte en structuur van het classicisme.”

Het verschil met hedendaagse kunst is volgens De Roder dat er nu geen waarde aan kunst uit het verleden hangen. “Het is noch positief noch negatief, het is materiaal dat je kunt gebruiken. Het is een soort grabbelton waaruit je pakt wat je nodig hebt. Werkt het? Dat is het enige criterium. Voor iemand als Stravinsky betekent traditie veel meer. Hij gebruikt in Dumbarton Oaks niet zomaar een stuk van Bachs Brandenburg Concerto No. 3, het is een hommage aan een bepaalde traditie waar Bach in staat. Hij zocht het naar ideaal van eenheid tussen kunst, politiek en religie. Het is traditionalisme met een toekomstvisie.”

Ook de manier waarop mensen naar kunst kijken is in de loop van de jaren veranderd, zegt De Roder. “Studenten van nu staan daar veel vrijer in dan mijn generatie. Het gaat veel minder om wat deugt en wat niet, wat je goed ‘moet’ vinden. Waar je naar luistert, doet er niet toe. De studenten die in mijn colleges Stravinsky herkennen, weten ook veel van hedendaagse popmuziek, dat bijt elkaar niet.”

In deze rubriek bevelen docenten kunst aan die een ander licht werpt op het vakgebied dan de studieboeken

Categories:Categorieën:

CommentsReacties

There are currently no comments.Er zijn geen reacties.

Post a Comment

Laat een reactie achter

Door een reactie te plaatsen gaat u akkoord met de verwerking van de ingevulde gegevens door Observant.
Voor meer informatie: Privacyverklaring
By responding, you agree to send the entered data to Observant.
For more info: Privacy statement

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)