Back to list All Articles Archives Search RSS Terug naar lijst Alle artikelen Archieven Zoek RSS

Een traag sloffende Clint Eastwood

Een traag sloffende Clint Eastwood

Film: The Mule

Inhoud: De oude Earl Stone (Clint Eastwood) heeft zijn vrouw (Dianne Wiest) en zijn dochter Iris (Alison Eastwood) behoorlijk verwaarloosd. Hij was vooral bezig was met het kweken van daglelies. Zijn vrouw is van hem gescheiden en zijn dochter praat al twaalf jaar niet meer met hem, omdat hij verstek heeft laten gaan op haar huwelijk. Als zijn kwekerij over de kop gaat, kan Earl flink wat geld verdienen als koerier voor een drugskartel. Met dat geld probeert hij zijn fouten uit het verleden te herstellen, al merkt hij al snel dat de drugshandel een gevaarlijke zaak blijft.

Een lastdier dat heel wat kan verstouwen.

  • Clint Eastwood is 87 jaar en dat weerhoudt hem er niet van om meerdere films per jaar af te leveren. In 2018 maakte hij The 15.17 to Paris en The Mule, waarvan hij de regie en de hoofdrol voor zijn rekening nam.
  • Clint Eastwood is een regisseur die zich aan geen enkele modegril overlevert. Geen special effects, geen spectaculaire of keiharde actie-scènes. Eastwood vertelt op zijn eigen wijze de verhalen die hij wenst te vertellen. In de meeste gevallen is dat in een rustig tempo met aandacht voor de karakters en met nauwelijks een spoor van effectbejag. Dat maakt Eastwood tot een origineel als ook eigenzinnig regisseur.
  • De drugshandel speelt een belangrijke rol in The Mule, maar daar draait het niet om. Het gaat om een oude man die aan het eind van zijn leven beseft dat hij wel heel veel verkloot heeft. Het is een verhaal over ouderdom en het naderende afscheid. Het doet bijna pijn om naar Clint Eastwood te kijken, die zichtbaar oud is geworden. De Dirty Harry van weleer is een kwetsbare, oude man geworden, die traag door het beeld sloft. Als het karakter Earl Stone de film al draagt, dan doet-ie dat met broze botten.

Het dier zakt door zijn poten.

  • Wil je vooral een ontluisterend beeld van de drugshandel krijgen, dan kies je voor Sicario (2015) van de Canadese regisseur Denis Villeneuve. En niet voor The Mule.
  • Het tempo is wel erg traag.

Het slotoordeel: Is The Mule spectaculair? Nee! Is de film origineel? Hoogstwaarschijnlijk niet. Maar op de vraag of de film de signatuur van een eigenzinnige filmmaker draagt, kun je niet anders dan met een volmondig ‘ja’ antwoorden.

Jan Salden, docent filmtheorie aan de Maastricht Academia of Media, Design & Technology

 

Zie hier het filmprogramma van LumièrePathé en Euroscoop

Categories:Categorieën:
Tags:

CommentsReacties

There are currently no comments.Er zijn geen reacties.

Post a Comment

Laat een reactie achter

Door een reactie te plaatsen gaat u akkoord met de verwerking van de ingevulde gegevens door Observant.
Voor meer informatie: Privacyverklaring
By responding, you agree to send the entered data to Observant.
For more info: Privacy statement

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)