Back to list All Articles Archives Search RSS Terug naar lijst Alle artikelen Archieven Zoek RSS

De weg wijzen naar ‘de Rembrandt’

De weg wijzen naar ‘de Rembrandt’

Photographer:Fotograaf: Loraine Bodewes

Hostess bij de TEFAF


Lisa Hulshof/ 24/ masterstudent public policy and human development/ werkt zo’n 20 uur per week voor horeca-uitzendbureau Mise en Place/ verdient ongeveer 10 euro per uur

Where is the loo?” Een dame op leeftijd, gekleed in een witte bontjas, meldt zich bij Lisa Hulshof. Het is maandagmiddag. De student bemant de Limburgse stand van Chapeau Magazine en Maastricht Region (een consortium van bedrijven en organisaties zoals de provincie Limburg, DSM, de gemeente Maastricht en de Universiteit Maastricht).
Straight ahead and after ten meters to the right”, antwoordt Hulshof. “Een ander zou vragen waar het toilet is”, zegt ze even later grinnikend. “The loo is de bekakte versie.”

Bekakte types. Daar lopen er nogal wat van rond op de Tefaf. Tegelijkertijd maakt die verscheidenheid aan bezoekers de jaarlijkse kunstbeurs in het Mecc tot een unieke bezienswaardigheid. De beurs is een pop-up museum met de kostbaarste juwelen, moderne schilderwerken en oude meesters, werken op papier, Russische iconen, antieke muziekinstrumenten, ja zelfs een achttiende-eeuws ingericht poppenhuisje uit Groningen: The Anna Maria Trip Doll’s House.
Behalve de weg naar de toiletten, krijgt Hulshof regelmatig de vraag of de nieuwste Chapeau in de tas mag worden gestopt (“zeker”). De glossy komt tweemaandelijks uit en publiceert over “het goede leven in Limburg en de Euregio”. Deze keer is er een speciale Tefaf-editie die her en der in de stand voor het grijpen ligt.

En dan zijn er de beursbezoekers die willen weten waar 'de Rembrandt' te vinden is. The abduction of Ganymede uit 1635 om precies te zijn. Rembrandt schilderde het Griekse verhaal waarin koningszoon Ganymedes wordt ontvoerd door Zeus in de gedaante van een adelaar. “In het begin had ik geen idee waar het hing, dan stuurde ik ze naar de overkant, naar de Vereniging Rembrandt.” Inmiddels weet Hulshof dat de oude meester in de naastgelegen stand van de Staatliche Kunstsammlungen Dresden te bekijken is.

Als ze tijd heeft, neemt ze zelf ook een kijkje op de beurs. “Meestal in de ochtend, dan is het bij ons nog rustig.” De eerste borrel van vandaag staat gepland om drie uur. “De gemeente Maastricht heeft een aantal gasten uitgenodigd. Daarna volgt er nog een van de gemeente. Om vijf uur worden er honderd gasten verwacht voor de Chapeau-borrel.”
Het is Hulshofs taak om alles in goede banen te leiden: drankjes aanbieden, een vriendelijk praatje maken. Ze neemt Observant mee achter de coulissen, daar waar alle flessen Spa liggen en wijn koud staat in grote koelkasten. Verderop, op een verhoging, staan er twee fauteuils verloren bij. “Die zijn van een standhouder, hij kon ze niet meer kwijt. Ze zouden heel antiek zijn.”

De eerste genodigden dienen zich aan voor de borrel: zo’n vijftien Maastrichtse vrijwilligers die zich inzetten voor huiskamerprojecten in wijken bezoeken op uitnodiging van wethouder Mara de Graaf (welzijn, gezondheid, diversiteit) de Tefaf. De stand gaat ‘op slot’. Een bordje meldt: “private meeting”. Het oude kunstwerk aan de muur wordt aandachtig bekeken. “Die is van Paleis Het Loo”, vertelde Hulshof al eerder aan Observant. Een voormalig paleis van de koninklijke familie is nu een museum, maar gesloten tot 2021 vanwege een grootschalige renovatie. Ter voorbereiding van de heropening worden veel objecten gerestaureerd. Daarvoor werkt het museum samen met de Stichting Restauratie Atelier Limburg, ook een van de deelnemers van de Chapeau/Maastricht Region stand.

Na een aantal dagen Tefaf is Hulshof menig kunstwerk steeds meer gaan waarderen. “Eerst snapte ik echt niet waarom iemand duizenden, misschien wel honderdduizenden euro’s wil uitgeven aan iets, nou ja, iets waar je het niet meteen aan afziet. Maar dat is me nu wel een beetje duidelijker geworden.”

Vandaag sluit de beurs om zeven uur, “het vuilnis mag dan aan ‘de straat’. Gebruikt glaswerk, vuilniszakken: we zetten het voor de stand en het wordt opgehaald.” Alles is tot in de puntjes geregeld.

Categories:Categorieën:
Tags:

CommentsReacties

There are currently no comments.Er zijn geen reacties.

Post a Comment

Laat een reactie achter

Door een reactie te plaatsen gaat u akkoord met de verwerking van de ingevulde gegevens door Observant.
Voor meer informatie: Privacyverklaring
By responding, you agree to send the entered data to Observant.
For more info: Privacy statement

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)