Back to list All Articles Archives Search RSS Terug naar lijst Alle artikelen Archieven Zoek RSS

Veiligheid is een illusie

Veiligheid is een illusie

Film: Us

Inhoud: Als kind is Adelaide Wilson (Lupita Nyong’o) ooit verdwaald geraakt op een strand in een pretpark. Een traumatische ervaring, en nog steeds tracht Adelaide het strand te vermijden. Daarom is ze ook niet al te blij als ze min of meer door haar gezin gedwongen wordt tot een vakantie aan zee. Ook het vooruitzicht om de onuitstaanbare, blanke familie Tyler daar te ontmoeten vergroot de feestvreugde niet. Toch besluit Adelaide toe te stemmen en inderdaad levert de vakantie ongemakkelijke momenten op, zeker in de ontmoeting met de Tylers. Maar de situatie wordt ronduit bedreigend als op een avond een familie in rode overals het vakantiehuis van de Wilsons binnendringt.

Verontrusting als kunstvorm.

  • Us past binnen de nieuwe horrortrend die minder uit is op shockeren dan op verontrusten. Daardoor zoekt het genre naar een nieuwe (film)taal met een eigenzinnig idioom.
  • Met Us, meer nog dan met zijn debuut Get Out, toont Jonathan Peele dat hij een regisseur is om in de gaten te houden. Hij blijkt een virtuoos verteller die de kijker weet te verrassen.
  • Peele schept een werkelijk verontrustende wereld. Vooral in de eerste scènes als de bizarre familie het huis binnendringt, roept Us herinneringen op aan Funny Games (1997), van de Oostenrijker Michael Hanneke. In beide films zijn veiligheid en geborgenheid zowel waardevolle als kwetsbare waarden. Het is de onveiligheid die domineert in Us.
  • Tegelijkertijd durft Peele het aan om drastische stijlbreuken toe te passen. Zo is Us op sommige momenten ook onbedaarlijk grappig. Humor en horror zijn vaak onverenigbaar, maar in deze film lukt het dankzij Peele’s beheerste en zorgvuldige wijze van vertellen. De humor tast nergens het door Peele opgeroepen gevoel van de verontrusting en onveiligheid aan.
  • Geweldig acteerwerk van Lupita Nyong’o, de jonge Keniaanse actrice die in 2014 een Oscar won voor haar rol in 12 Years a Slave (2013).

Wat jammer nou.

  • Us is een geniale film, totdat op een wazige en overbodige manier wordt uitgelegd hoe de vork in de steel zit.

Slotoordeel: Als Us ons niet de troost van een verklaring had gegeven, maar de onduidelijkheid en daarmee ook de verontrusting in stand had gelaten, had de film tot een van de hoogtepunten binnen het horrorgenre kunnen behoren.

Jan Salden, docent filmtheorie aan de Maastricht Academia of Media, Design & Technology

 

Zie hier het filmprogramma van LumièrePathé en Euroscoop

Categories:Categorieën:
Tags:

CommentsReacties

There are currently no comments.Er zijn geen reacties.

Post a Comment

Laat een reactie achter

Door een reactie te plaatsen gaat u akkoord met de verwerking van de ingevulde gegevens door Observant.
Voor meer informatie: Privacyverklaring
By responding, you agree to send the entered data to Observant.
For more info: Privacy statement

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)