Back to list All Articles Archives Search RSS Terug naar lijst Alle artikelen Archieven Zoek RSS

Muzikale biografie dirigent Reinbert de Leeuw

Muzikale biografie dirigent Reinbert de Leeuw

Photographer:Fotograaf: Still uit De Wereld Draait Door

MAASTRICHT. Een muzikale biografie van dirigent Reinbert de Leeuw (Amsterdam, 1938) is het geworden, het nieuwe boek Klankwerelden, de twintigste eeuw van Reinbert de Leeuw van Peter Peters, universitair docent bij de faculteit Cultuur- en maatschappijwetenschappen. Hierin vertelt De Leeuw (oprichter van het Schönberg Ensemble en sinds 2004 hoogleraar aan de Universiteit Leiden) over het uitvoeren van muziek uit de twintigste eeuw en zijn eigen rol daarin. “Ik heb het zo proberen op te schrijven dat je ook veel ontdekt over hem als dirigent.”

Het boek verscheen afgelopen vrijdag, in tegenstelling tot de daadwerkelijke biografie van De Leeuw van radiomaker Thea Derks. De dirigent geeft geen toestemming voor publicatie van dat boek en dus mag het niet gepubliceerd worden, zo is contractueel vastgelegd. “Ik ken de kwestie ook alleen uit de media”, zegt Peters. “Hij vindt dat sommige details van zijn leven te breed zijn uitgemeten en andere, die hij belangrijk vindt, te weinig. Het is geen lastige man, niet lastiger dan andere musici die een scherp idee hebben van hoe iets moet klinken. Als je het podium betreedt moet je weten wat je wilt. Die beslistheid heeft hij wel.”

Peters kent De Leeuw al jaren. “Ik heb hem in de jaren tachtig geïnterviewd voor mijn doctoraalscriptie over de sociale en politieke ideeën van de Amerikaanse componist Charles Ives. Hij is één van de oprichters van de Nederlandse Ives Society. Toen ik later als muziekrecensent werkte bij NRC is het contact gebleven.” Dat is volgens Peters ook de reden dat hij werd gevraagd om een serie seminars met De Leeuw te modereren voor de Academie der Kunsten, een samenwerking tussen de Universiteit Leiden en de Haagse Hogeschool van Beeldende Kunsten, Muziek en Dans. Vanuit deze seminars is Klankwerelden ontstaan.

“Hij vertelde daar over de belangrijke componisten van de twintigste eeuw. Hij heeft met veel van hen intensief samengewerkt en kan ongelofelijk bevlogen vertellen over zijn passie. Hoe voer je muziek uit die gloednieuw is? Waarbij je niet kan terugvallen op conventies of je eigen smaak. We hebben samen de bijeenkomsten voorbereid, besproken welke componisten we gingen behandelen. Later heb ik hem verder geïnterviewd en uiteindelijk is daar dit boek uitgekomen.”

Peters kan zich nog goed herinneren dat hij voor het eerst een concert van De Leeuw bijwoonde. “Hij heeft me de wereld van Schönberg ingetrokken. Ik was erg onder de indruk van zijn concentratie en de spanning in de uitvoering.” Vanaf het begin van de twintigste eeuw veranderde er veel in de manier waarop componisten hun muziek schreven. “Er ontstonden nieuwe klankwerelden, dankzij componisten als Stravinsky, Ligeti, Cage en Vivier. Daar heeft De Leeuw zich altijd mee bezig gehouden, dat maakt zijn carrière zo spannend.”

Categories:Categorieën:

CommentsReacties

There are currently no comments.Er zijn geen reacties.

Post a Comment

Laat een reactie achter

Door een reactie te plaatsen gaat u akkoord met de verwerking van de ingevulde gegevens door Observant.
Voor meer informatie: Privacyverklaring
By responding, you agree to send the entered data to Observant.
For more info: Privacy statement

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)