Back to list All Articles Archives Search RSS Terug naar lijst Alle artikelen Archieven Zoek RSS

Het kleinschalige en het virtuele combineren

Het kleinschalige en het virtuele combineren

Photographer:Fotograaf: Joey Roberts

Droomland

Stel, je krijgt als wetenschapper een zak met geld, onbeperkte tijd en personeel. Welk onderzoek zou je dan doen? Hoofddocent Mark Govers zou een experiment op poten willen zetten met een volledig digitale universiteit.

Govers, die werkt bij Health Services Research (FHML), heeft bedrijfs- en informatiekunde gestudeerd en specialiseerde zich in de stroming socio-technisch design. Hierin draait het om het ontwerpen van gezonde, innovatieve en productieve organisaties en werkplekken. “De  innovatiekracht hangt hierbij af van zowel sociale als technische aspecten. Van de cultuur, verhoudingen tussen werknemers en relaties met klanten, studenten of patiënten enerzijds. En van werkprocessen anderzijds.”

Organisaties moeten effectief zijn, maar ook flexibel en duurzaam in tijden waarin veranderingen elkaar snel opvolgen. De digitale revolutie is een verandering die veel impact heeft, vooral omdat die nieuwe manieren van werken en samenwerken mogelijk maakt.  “Ondernemingen zoals Uber en AirB&B hebben met digitale technologie compleet nieuwe bedrijfsmodellen geïntroduceerd die bestaande sectoren op zijn kop hebben gezet. In het hoger onderwijs komt het online kennisplatform Coursera nog het meest in de buurt, ook al gaat het nog vaak om onderwijs overgoten met een digitaal sausje.”

Govers zou veel verder willen gaan. Hij zou het liefst from scratch willen experimenteren met een volledig digitale universiteit, waaraan pakweg vijftig studenten en tien docenten meedoen. “Daar brengen we digitale technologieën samen op een digitaal platform, om te zoeken naar nieuwe vormen van leren en samenwerken. Hierbij is het essentieel om het onderwijs in zijn geheel te bekijken, niet hapsnap zoals nu vaak nog met digitalisering gebeurt. Uiteraard moet dan ook de bedrijfsvoering digitaal zijn omdat die onlosmakelijk verbonden is met onderwijs geven.”

Een kenmerk van digitalisering is dat studenten niet fysiek aanwezig hoeven zijn. Maar hoe ver kun je daarin gaan? “We weten dat studenten het prettig vinden om elkaar tegen te komen. En dat docenten het leuk vinden om voor een groep te staan. Vanuit die menselijke maat moet je samen met de deelnemende studenten en docenten een ontwerp maken.”

Een ander kenmerk van de digitalisering is dat het 24/7 doorgaat. Daar moet je ook over nadenken, zegt Govers. “Stel dat veel studenten ’s nachts gaan studeren of vanuit een andere tijdzone. Wat betekent dat voor docenten? Je zult samen regels moeten opstellen over wat je van elkaar mag verwachten.”

Ook niet onbelangrijk: hoe houd je het typisch Maastrichtse, kleinschalige onderwijs intact? Een paar jaar geleden heeft de UM een MOOC (massive open online course) aangeboden over pgo, maar die is een jaar later geschrapt. Te duur, vond het college van bestuur. Bovendien paste het niet in het kleinschalige onderwijsprofiel. “Dat is juist iets waarmee je moet experimenteren, vind ik. Hoe combineer je het kleinschalige met het virtuele, en omgekeerd? Zie het als een ontdekkingsreis.”

Dat geldt ook voor het volgende: kun je studenten betrekken bij de bedrijfsvoering door ze een deel daarvan zelf te laten doen? “Wat bankmedewerkers vroeger deden, doen klanten nu via internetbankieren. Misschien kunnen we het roosteren deels aan studenten over laten. Dan spreken ze zelf een tijdstip af waarop ze samen inloggen voor een virtuele onderwijsgroep. Binnen een specifieke termijn natuurlijk. Studenten ontwikkelen zo tegelijk vaardigheden als plannen en afstemmen.”

Mobiele telefoons, hologrammen, de digitale praatpalen en virtual reality zullen via digitale platformen in het onderwijs alomtegenwoordig zijn, maar ook zoiets als kunstmatige intelligentie. “Daarmee zou je bijvoorbeeld patronen kunnen ontdekken in toetsresultaten. Als studenten steeds dezelfde fouten maken, kun je specifieke competenties versterken.”

Dan misschien wel het allerbelangrijkste: een dergelijk experiment moet je nooit in de bestaande organisatie doen waar mensen al veel werkdruk ervaren, maar volledig los daarvan. “Kijk naar de UM, waar veel mensen al op hun tenen lopen en een zekere werkdruk voelen. Die moet je niet ook nog eens belasten met nieuwe digitale concepten en experimenteel onderwijs. Maar goed, hoe je het ook wendt of keert: ook Maastricht zal integraal moeten nadenken over de digitale transformatie.”

Categories:Categorieën:
Tags:

CommentsReacties

There are currently no comments.Er zijn geen reacties.

Post a Comment

Laat een reactie achter

Door een reactie te plaatsen gaat u akkoord met de verwerking van de ingevulde gegevens door Observant.
Voor meer informatie: Privacyverklaring
By responding, you agree to send the entered data to Observant.
For more info: Privacy statement

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)