Back to list All Articles Archives Search RSS Terug naar lijst Alle artikelen Archieven Zoek RSS

“Is dit een Nash-equilibrium?”

“Is dit een Nash-equilibrium?”

Photographer:Fotograaf: Loraine Bodewes

Werk aan de winkel: Tutor bij de Universiteit Maastricht

Jannis Besuijen/ 20/ researchmasterstudent Economics/ werkt dit blok 6 uur per week/ verdient €14.12 bruto per uur

ZOEF! Er vliegt een stoel door onderwijslokaal C0.027 bij het University College Maastricht (UCM). “Genoeg! Ik snap er niets van!”, schreeuwt een student. “Wat een rotvak! En niemand die het me kan uitleggen!” Tutor Jannis Besuijen, die het lesmateriaal inderdaad zelf niet lijkt te begrijpen, staat in paniek op om de student te bedaren. Een collegeblok en laptop volgen de stoel; het geruststellen wil niet zo lukken. “Jongens even rustig”, zegt Besuijen met trillende stem. Net als de uitleg tijdens deze onderwijsgroep, komen zijn woorden niet over. Boos pakken de studenten hun spullen en stormen naar buiten. Besuijen blijft alleen en verdwaasd achter.

Het was mooi geweest voor de reportage, maar zó gaat het dus niet tijdens deze onderwijsgroep van het introductievak ‘Principles of Economics’ van het UCM. De tutorial verloopt vlekkeloos: studenten zijn geïnteresseerd, goed voorbereid en er is veel discussie.

“Goedemiddag klas”, zegt Besuijen bij binnenkomst en geeft het woord direct aan de discussieleider van de bijeenkomst. Dat is de enige mannelijke student in de groep van elf. Zo’n vrouwelijk overwicht in een economiecursus is ongebruikelijk, weet de verslaggever uit eigen ervaring. “Het viel mij ook op”, zegt Besuijen na de les. “De vorige keer dat ik dit vak gaf was het precies andersom: tien mannen en een vrouw.”

In de agenda van Besuijen staat van elke student in welk jaar ze zitten, hoe vaak ze aanwezig zijn, hun participatie aan discussies en hoeveel economieonderwijs ze hiervoor hebben gehad. Alleen middelbare school? Of zelfs dat niet? “Het is een UCM-vak, dus er zijn veel verschillende achtergronden.”

Op het programma vandaag staan de vraag- en aanbodgrafieken. Een student staat op en tekent twee assen op het whiteboard: De ‘P’ van prijs op de y-as en de ‘Q’ van quantity op de x-as. “De aanbodcurve loopt van linksonder naar rechts boven”, zegt ze. “Hoe duurder een product is, hoe meer producenten het willen aanbieden.” Daarna de vraaglijn: “Als een product goedkoop is, worden er meer verkocht dan bij een hoge prijs. De vraaggrafiek loopt dus van linksboven naar rechtsonder.” Het gaat goed, dus Besuijen kijkt toe en laat het gaan. De student vervolgt: “Waar de vraag- en aanbodlijn elkaar kruisen is het evenwichtspunt.”
“Is dit een Nash-equilibrium?”, vraag iemand aan Besuijen. “Dat heeft vooral met speltheorie te maken”, antwoordt hij. “Dat is gerelateerd, maar hiervoor niet relevant. Als je wilt leg ik het in de pauze uit.”

We gaan door met het lastige gedeelte. Wat gebeurt er met de grafieken als er dingen in de markt veranderen? In het boek staat een aantal opdrachten met voorbeelden over een oliemarkt. Er wordt een nieuwe techniek uitgevonden waarmee nog dieper geboord kan worden; wat gebeurt er in de oliemarkt? Besuijen wijst een tot dusverre stille student aan om op het bord te tekenen. “De beschikbare oliehoeveelheid zal stijgen, dus de aanbodscurve schuift naar rechts. De vraaglijn blijft hetzelfde, dus de evenwichtsprijs zal dalen”, klinkt het. “Dat had ik eerst”, zegt iemand anders voorzichtig. “Maar ik dacht dat het fout was.” Besuijen: “Je mag best zekerder zijn over je mening, je weet het wel.” Hoeveel de evenwichtsprijs zal stijgen of dalen, hangt af van de helling van de curve, legt Besuijen uit. Nu wordt het echt lastig, dus hij loopt nu zelf naar het bord voor een tekening en uitleg.

Hiervoor werkte Besuijen twee jaar bij de Albert Hein op Plein 92, “maar dat werd steeds lastiger te combineren met de studie en ik ging een half jaar op uitwisseling in Wenen.” Voordat hij als tutor aan de slag kon, volgde hij een eendaagse cursus. “Daar leer je omgaan met veelvoorkomende ‘problemen’ als studenten die nauwelijks deelnemen aan discussies. Dat vind ik soms moeilijk; ik wil niemand een slecht cijfer geven. In de pauze of na de les spreek ik stille studenten aan. In het begin vond ik dat moeilijk, maar dat gaat inmiddels een stuk soepeler.”

Dit artikel maakt deel uit van een papieren special over Europa met collegevoorzitter Martin Paul als gasthoofdredacteur.

Categories:Categorieën:

CommentsReacties

There are currently no comments.Er zijn geen reacties.

Post a Comment

Laat een reactie achter

Door een reactie te plaatsen gaat u akkoord met de verwerking van de ingevulde gegevens door Observant.
Voor meer informatie: Privacyverklaring
By responding, you agree to send the entered data to Observant.
For more info: Privacy statement

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)