Back to list All Articles Archives Search RSS Terug naar lijst Alle artikelen Archieven Zoek RSS

High School Summer College: week lang ruiken aan studentenleven

High School Summer College: week lang ruiken aan studentenleven

Photographer:Fotograaf: Loraine Bodewes

MAASTRICHT. Hoe is het om een student te zijn? Meer dan veertig scholieren -  gemiddelde leeftijd: 17 jaar - van over de hele wereld namen half augustus deel aan het High School Summer College in Maastricht. Een week lang wonen in het Guesthouse, s ’ochtends college volgen en daarna de onderwijsgroep in of naar het lab. ’s Avonds stond een film, een grottentocht of een gezamenlijk diner op het programma.

De Tweede Wereldoorlog was het thema van de week, vertelt Ellen Krijnen, een van de organisatoren en senior advisor marketing and recruitment voor Nederland. Vanuit diverse wetenschapsgebieden - met een nadruk op psychologie en genetica - werden onderwerpen als vluchtelingen, racisme, populisme en armoede belicht.

Deelname aan de week kost €250. Drie scholieren kregen een beurs vanuit het Refugee Project van de UM. Vijf deelnemers konden meedoen dankzij een beurs uit het Diversity & Inclusivity fonds. Dat ging om de zogenoemde first generation students, jongeren die als eerste in de familie gaan studeren.

Laura Hoogers (16) en Amber Duijndam (15) die op het gymnasium zitten - zij volgen het plus-programma voor goede scholieren - van het Dendron College in het Noord-Limburgse Horst, horen tot die eerste generatie. Ze zitten aan een tafeltje in Ad Fundum en zijn enthousiast. Vooral de ontmoeting met mensen uit andere culturen valt in goede aarde. “Zo krijg je vrienden over de hele wereld”, zegt Hoogers. De voertaal Engels is een “beetje wennen”. “Ik ben soms een beetje verlegen, maar het is ook leuk dat alles in het Engels is.” Ze weet nog niet wat ze over twee jaar gaat studeren. “Ik ben hier omdat ik iedere kans grijp om te ontdekken wat bij me past. Het zou iets met gezondheid kunnen zijn, of iets met talen, of iets creatiefs.”

Haar vriendin Amber Duijndam vond de middag in het lab in Randwijck een schot in de roos. “We gingen ons eigen DNA onderzoeken om te achterhalen waar onze wortels liggen. Heel interessant.” Het probleemgestuurd onderwijs is nieuw voor haar. “Meestal ben ik stil, maar nu zeg ik af en toe ook iets.”

Ze is de oudste van het stel scholieren, zegt Inasse Maddahi (20). Ze woont in Duitsland, maar komt uit Italië. “Ik heb twee jaar ‘verloren’ omdat mijn ouders naar Duitsland verhuisden en ik de taal moest leren.” Ze spreekt behalve Italiaans, Engels en Duits ook nog Arabisch en Spaans en zit in een talentgroep van de RWTH, de Akense universiteit. “Ik wil graag mijn Engels verbeteren en ik ben geïnteresseerd in psychologie. Mijn tutor wees me op deze week. Bovendien is de UM beter dan veel andere universiteiten. Ik vind het pgo erg goed, iedereen kan zijn zegje doen.” Eigenlijk vindt ze alles “geweldig”, concludeert ze. “Het studieprogramma, wonen in het Guesthouse, het contact met jongeren uit verschillende culturen. Iedereen is zo open minded.”

 

De universiteit wil volgend jaar doorgaan met het programma dat in 2018 startte met 8 scholieren. “Misschien maken we er twee weken van, deelnemers vonden het nu erg vol en willen graag meer ruimte voor sociale activiteiten”, zegt Krijnen. Ze wil ervoor zorgen dat first generation students en vluchtelingen een beurs blijven ontvangen. “Het is een onvergetelijke belevenis voor hen.”

 

 

 

Categories:Categorieën:

CommentsReacties

There are currently no comments.Er zijn geen reacties.

Post a Comment

Laat een reactie achter

Door een reactie te plaatsen gaat u akkoord met de verwerking van de ingevulde gegevens door Observant.
Voor meer informatie: Privacyverklaring
By responding, you agree to send the entered data to Observant.
For more info: Privacy statement

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)