Back to list All Articles Archives Search RSS Terug naar lijst Alle artikelen Archieven Zoek RSS

Studenten: “Breng wetenschap naar de gevangenis”

Studenten: “Breng wetenschap naar de gevangenis” Studenten: “Breng wetenschap naar de gevangenis”

Photographer:Fotograaf: Observant

Ochtendsymposium: who cares about science?

Stelling: de Einstein Telescoop is een miljardeninvestering waard. Een zee van groene kaartjes met ‘Yes’ gaat de lucht in, daartussen twee rode kaarten met ‘No’. Het is maandag 2 september, het ochtendprogramma van de Opening Academisch Jaar is in volle gang. Het thema is ‘Who cares about society?’ ofwel hoe brengen we wetenschap onder de aandacht van een breed publiek.

“Ik heb een medische achtergrond”, vertelt een van de twee ‘rode kaarten’ in de aula van de Minderbroedersberg. “Er zijn te veel maatschappelijke en sociale problemen die hoognodig moeten worden opgelost. Dáár moeten we in investeren.”  De andere nee-stemmer, toevallig ook een vrouw, vult aan: “Waarom geld verspillen aan een telescoop als er zoveel problemen zijn: vervuiling, klimaatverandering, armoede. Laten we die eerst eens oplossen.”

PET-scan

Prof. Frank Linde, directeur bij Nikhef, is het wél helemaal eens met de stelling. Hij vormt deze maandag samen met de decaan van de faculteit Arts and Social Sciences, prof. Sophie Vanhoonacker, en de hoofdredacteur van de hoger onderwijswebsite ScienceGuide, Sicco de Knecht, een panel dat net als de zaal reageert op de stellingen. Nederland heeft “hard core science” studenten nodig, betoogt hij. “Als de Einstein Telescoop niet komt (Zuid-Limburg is samen met Sardinië nog in de race voor de immense ondergrondse laser, red.), dan zal de instroom van studenten dalen. En dat is niet goed voor de kennisontwikkeling en de industrie.” Hij wijst de nee-stemmers erop dat een röntgenfoto, een PET-scan en de protontherapie er nooit waren gekomen zonder onderzoek naar onder andere elementaire deeltjes.

Baby

Andere stelling: onderzoek dat uitmondt in toepassingen zou meer geld moeten krijgen dan fundamenteel onderzoek. Gespreksleider en universitair docent bij de faculteit Science and Engineering, Gideon Koekoek, vraagt de zaal om de kaarten in de lucht te steken. Rood overheerst. “Als je ophoudt met het zoeken naar antwoorden op fundamentele vragen dan droogt wetenschap op”, klinkt het. Een paar rijen verder: “We hebben onderzoekers nodig die nog mogen spelen als baby’s. Dat zorgt voor ontdekkingen die kunnen uitmonden in voor de maatschappij waardevolle toepassingen.” Decaan en panellid Vanhoonacker benadrukte dat het niet verstandig is om alleen naar de korte termijn te kijken. “Toegepast onderzoek geeft snel en concreet resultaat. Maar het is belangrijk om de lange termijn aanpak niet te vergeten.” Ze wijst op de computer, waar wetenschappers al decennia geleden mee bezig waren. “Fundamenteel onderzoek kost tijd, soms duurt het een eeuw voor het zich uitbetaalt.”

Studentencompetitie

Laatste stelling: als onderzoek wordt gefinancierd door de overheid, dan heeft het publiek het recht om daarover te worden geïnformeerd. Opnieuw gaan en masse de groene kaarten met ‘Yes’ de lucht in.  Maar wat doe je als mensen niet geïnteresseerd zijn? Hoe bereik je die groep, vroeg gespreksleider Koekoek zich af. En maakte zo een bruggetje naar het tweede deel van de ochtend: de studentencompetitie. Wie bedenkt met een budget van drieduizend euro de beste manier om wetenschappelijk onderzoek aan de man of vrouw te brengen?

Van de in totaal negen inzendingen, mochten er drie groepen hun plannen kort uitleggen. Naast een pop up store - met gratis koffie en een fotowedstrijd rondom het thema wetenschap - in Banditos aan de Grote Gracht (Fasos-gebouw), was er het idee om wetenschap naar de gevangenis te brengen. Zo zou de universiteit gevangenen na vrijlating de kans op een nieuwe start geven. Hoe? In de vorm van korte lezingen door wetenschappers, maar onder andere ook uitwisseling van boeken, gedoneerd door bijvoorbeeld studenten en de bibliotheek. “Een ambitieus, maar ook gevaarlijk plan”, vond de jury onder aanvoering van prof. José Joordens. “Maar met de potentie om life changing te zijn.”

FLUI.GO

Als laatste was FLUI.GO aan de beurt. Deze groep studenten wil “de onzichtbare muur” die tussen kinderen en wetenschap staat, doorbreken met behulp van een handboek voor proefjes, legoblokjes en andere instrumenten. De eerste contacten met scholen zijn gelegd, klonk het enthousiast. Zij kregen de eerste prijs (op basis van punten van het publiek en de jury) en mogen hun plan gaan uitvoeren.

 

 

Categories:Categorieën:
Tags:

CommentsReacties

There are currently no comments.Er zijn geen reacties.

Post a Comment

Laat een reactie achter

Door een reactie te plaatsen gaat u akkoord met de verwerking van de ingevulde gegevens door Observant.
Voor meer informatie: Privacyverklaring
By responding, you agree to send the entered data to Observant.
For more info: Privacy statement

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)