Back to list All Articles Archives Search RSS Terug naar lijst Alle artikelen Archieven Zoek RSS

Scènes uit een open huwelijk

Scènes uit een open huwelijk

Film: Nuestro Tiempo

Het verhaal: De Mexicaanse dichter en stierenrancheigenaar Juan (Carlos Reygadas) heeft een open huwelijk met zijn vrouw Ester (Natalia López). Ondanks hun afspraken over hun relatie, lopen de spanningen hoog op als Ester een affaire begint met de Amerikaanse paardendresseur Phil (Phil Burgers) en Juan verblind raakt door jaloezie.

Mexico, Mexi-hi-có:

- Regisseur Carlos Reygadas (Japón, Stellet Licht) vertolkt met zijn vrouw Natalia López de hoofdrollen in deze film, die gedraaid werd op hun ranch. De kinderen van het koppel worden bovendien gespeeld door hun eigen kinderen. Het roept de vraag op hoe autobiografisch deze film is, een vraag waarover Reygadas zich in interviews op de vlakte houdt. Autobiografisch of niet, Reygadas lijkt zich in ieder geval aan te sluiten bij het rijtje regisseurs – denk aan Ingmar Bergman (Scènes uit een huwelijk, 1973) en Nuri Bilge Ceylan (Iklimler, 2006) – die uit hun eigen huwelijkssores mooie films wisten te puren.

- Het in majestueus breedbeeld geschoten Nuestro Tiempo bevat enkele overrompelend mooie scènes. De opening is al gelijk raak: rustig observerend toont Reygadas een groep jonge kinderen spelend aan een meer. De camera verplaatst zich en belandt bij een groep jonge tieners waarin de verhoudingen tussen de seksen zich al meer uittekenen. Zo wordt de thematiek van de film op een puur filmische wijze geïntroduceerd.

- Cameraman Diego García verrast met enkele prikkelende en onconventionele vormkeuzes, waaronder een scène waarin de camera ons onverwacht een blik onder het motorblok van een pickup truck gunt. Ronduit virtuoos is de scène waarin we de landing van een vliegtuig op Mexico City volgen vanuit het perspectief van het landingsgestel.

Enkel voor cinefielen:

- Reygadas heeft altijd al met amateur-acteurs gewerkt, maar nog nooit waren de beperkingen van die keuze zo zichtbaar als in Nuestro Tiempo.

- Zelden werd ik bij een film zo heen en weer geslingerd tussen bewondering en afgrijzen. De scène waarin Ester en haar minnaar naakt in bed liggen terwijl Juan smakkende geluiden met zijn lippen en tong maakt, is simpelweg ondraaglijk. Mocht de bioscoop gordijnen hebben gehad; ik zou erin zijn gaan hangen.

Het salomonsoordeel: Het zijn grote vragen die Reygadas onderzoekt: willen we altijd het beste voor onze partner? Of willen we dat eigenlijk alleen als de belangen van onze partner congruent zijn met die van onszelf? Het onderzoek naar die vragen resulteert in een film die soms briljant is, soms frustrerend, soms irritant, soms prikkelend, maar die vooral van een overrompelende visuele schoonheid is.

Mark Vluggen

 

Zie hier het filmprogramma van LumièrePathé en Euroscoop

Categories:Categorieën:
Tags:

CommentsReacties

There are currently no comments.Er zijn geen reacties.

Post a Comment

Laat een reactie achter

Door een reactie te plaatsen gaat u akkoord met de verwerking van de ingevulde gegevens door Observant.
Voor meer informatie: Privacyverklaring
By responding, you agree to send the entered data to Observant.
For more info: Privacy statement

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)