Back to list All Articles Archives Search RSS Terug naar lijst Alle artikelen Archieven Zoek RSS

Een riskante mix van humor en horror

Een riskante mix van humor en horror

Film: Ready of not

Verhaal: Grace (Samantha Weaving) staat op het punt te trouwen met Alex (Mark O’Brian), maar het is overduidelijk dat de rest van Alex’ familie haar niet mag. Wil ze opgenomen worden, dan dient ze om middernacht een spelletje met de familie te spelen. Het blijkt geen hints of tikkertje. De familie, inclusief de nieuwbakken echtgenoot, maken jacht op Grace. En ja, ze mogen haar ook doden.

Wat is er mis met een spelletje?

  • De low budget horror-komedie kan de waardering wegdragen van niet de minsten: van Stephen King en R.L. Stine, als ook van regisseur Guillermo del Toro. Het is een film die het ook commercieel aardig doet. De opbrengst zit nu op 53 miljoen dollar, terwijl de film zes miljoen kostte.
  • Ready or Not, geregisseerd door het duo Matt Bettinelli-Olpin en Tyler Gillett, is een bizarre mix van zwarte humor en expliciete horror. Dat is een riskante combinatie want het een is vaak de dood voor het ander. Maar heel lang gaat dit in Ready or Not verrassend goed samen. Vooral de scènes waarin de huishoudelijke staf gedecimeerd wordt, zijn hilarisch.
  • Een belangrijke reden waarom Ready or Not overeind blijft, is het personage van Grace, uitstekend vertolkt door Samantha Weaving. Niet de bekendste actrice, alhoewel ze te zien was in het uitstekende Three Billboards outside Ebbing, Missouri. Weaving wordt nergens zeurderig, ondanks al het verschrikkelijks dat haar overkomt. Haar bruidsjurk gaat er niet alleen gehavender uitzien maar verandert ook qua kleur, van wit naar grijs naar uiteindelijk opgedroogd-bloedrood.

Haal het Monopolyspel maar weer tevoorschijn.

  • Heel lang is Ready or Not een uitermate onderhoudende horrorfilm met komische bite, maar aan het slot overspelen de regisseurs hun hand. Dan kiezen ze voor een wel heel plastische vorm van humor, waardoor de film bijna banaal wordt.

Slotoordeel: Als je een kwartier voor het einde de zaal uitloopt, heb je een betere film gezien.

Jan Salden

Salden is docent filmtheorie aan de Maastricht Academia of Media, Design & Technology

 

Zie hier het filmprogramma van LumièrePathé en Euroscoop

Categories:Categorieën:
Tags:

CommentsReacties

There are currently no comments.Er zijn geen reacties.

Post a Comment

Laat een reactie achter

Door een reactie te plaatsen gaat u akkoord met de verwerking van de ingevulde gegevens door Observant.
Voor meer informatie: Privacyverklaring
By responding, you agree to send the entered data to Observant.
For more info: Privacy statement

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)