Back to list All Articles Archives Search RSS Terug naar lijst Alle artikelen Archieven Zoek RSS

Een moderne Maisie

Een moderne Maisie

Film: What Maisie Knew

Het verhaal: De zesjarige Maisie (Onata Aprile) is de inzet van een harde voogdijstrijd tussen haar vader Beale, een egocentrische kunsthandelaar (Steve Coogan) en haar manipulatieve moeder Susanna (Julianne Moore), een rockster op leeftijd. Beale en Susanna maken van Maisie een wapen in hun vechtscheiding en verliezen daarbij de belangen van hun kind volledig uit het oog. De emotioneel verwaarloosde Maisie wordt ondertussen opgevangen door de nieuwe partners van haar ouders: de Schotse oppas Margo (Joanna Vanderham) en de knappe barman Lincoln (Alexander Skarsgård).

Een schrijnend en ontroerend drama, want:

- What Maisie Knew is gebaseerd op de gelijknamige roman van Henry James uit 1897. Destijds was co-ouderschap een relatief nieuw maatschappelijk fenomeen en James’ roman was een harde afrekening met ouders die hun ouderlijke plichten verzaakten. Anno 2013 kijkt niemand er meer van op dat kinderen heen en weer pendelen tussen gescheiden ouders, maar James’ roman blijkt nog altijd in staat om te beroeren. De schrijnende aanblik van een klein meisje dat haar huiswerk zit te maken terwijl haar ouders elkaar voor fucking headcase uitmaken, gaat je niet in de koude kleren zitten.

- Regisseurs Scott McGehee en David Siegel vertellen het verhaal vanuit het perspectief van Maisie. De camera staat op haar ooghoogte, wij zien wat Maisie ziet, horen wat zij hoort. Juist daardoor krijgen kleine incidenten uit het dagelijks leven – Maisie die te laat wordt opgehaald op school, ouders die zo hard op elkaar staan te schelden dat ze de deurbel niet horen – ook op de volwassen kijker de emotionele impact die ze op een klein kind hebben.

Het boek was beter, want:

- Het valt te prijzen dat de scenaristen van James’ roman durven af te wijken – er zijn al genoeg ‘getrouwe’, maar doodsaaie boekverfilmingen – maar dat pakt niet altijd even gelukkig uit. De ironische vertelstijl van James is het voornaamste slachtoffer, of zoals een Britse recensent schreef: “de scalpel van de meester is vervangen door een schep suiker”. Het is een verwijt dat vooral voor de plotafwikkeling geldt.

- Maisie’s ouders worden als eendimensionale monsters geportretteerd. De surrogaatouders Lincoln en Margo daarentegen worden wel heel erg geïdealiseerd.

Het salomonsoordeel: Een scherp geobserveerd drama over onverantwoord ouderschap.

Mark Vluggen

Check the full film programme here: Lumière and Pathé

Categories:Categorieën:

CommentsReacties

There are currently no comments.Er zijn geen reacties.

Post a Comment

Laat een reactie achter

Door een reactie te plaatsen gaat u akkoord met de verwerking van de ingevulde gegevens door Observant.
Voor meer informatie: Privacyverklaring
By responding, you agree to send the entered data to Observant.
For more info: Privacy statement

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)