Back to list All Articles Archives Search RSS Terug naar lijst Alle artikelen Archieven Zoek RSS

Een verboden liefde in de Georgische danswereld

Een verboden liefde in de Georgische danswereld

Film: And Then We Danced

Het verhaal: Merab (Levan Gelbakhiani), een jonge Georgiër uit een familie van dansers, traint al jarenlang met zijn danspartner Mary (Ana Javakishvili) voor een positie in het Nationaal Georgisch Dansensemble. Wanneer Irakli (Bachi Valishvili) zich bij het gezelschap aansluit, heeft Merab er een stevige concurrent bij. Vanaf hun eerste oogcontact is er echter ook een andere spanning tussen de jongens voelbaar.

Een diepe kniebuiging:

- Regisseur Levan Akin – een in Zweden geboren dertiger met Georgische ouders – kreeg het idee voor deze film toen hij beelden zag van een Gay Pride parade in Tbilisi. Daarbij werden deelnemers aangevallen door troepen die door de Orthodoxe Kerk waren geronseld. Akin besloot zich in de Georgische LGBT-gemeenschap te verdiepen, aanvankelijk zonder te weten of hij een documentaire of een film zou gaan maken. Het werd een speelfilm, maar met een authenticiteit die je eerder met documentaires associeert.

- Akin vond zijn hoofdrolspeler – een engelachtige danser zonder acteerervaring – via Instagram: het profiel van Levan Gelbakhiani dook op bij de suggesties. Akin mag het Instagram-algoritme op zijn blote knieën danken, want Gelbakhiani is een sensatie. Het verhaal van deze film kun je van het geweldig expressieve gezicht van deze Georgische Timothée Chalamet aflezen; dialogen zijn amper nodig.

- Dat deze film de wereld van het volksdansen – voor veel Georgiërs een essentieel onderdeel van hun identiteit – in verband brengt met de LGBT-gemeenschap, is tegen het zere been van veel Georgiërs. Het maken van de film was niet risicovrij: de lokale autoriteiten werden om de tuin geleid door hen wijs te maken dat de crew een film draaide over een toerist die verliefd werd op de Georgische cultuur.

- De scène waarin Merab getooid met een witte papacha – een traditionele wollen hoed uit de Kaukasus – danst op Honey van Robyn zou ik eindeloos herhaald willen zien. De verliefdheid en levenslust knallen van het scherm.

Valt er dan niets te klagen?

- Het scenario van And Then We Danced bewandelt behoorlijk platgetreden paden, met zeer stereotiepe rollen voor Mary en Merabs broer David.

- Onbegrijpelijk dat Akin op een van de mooiste momenten van de film – de eerdergenoemde dansscène op de muziek van Robyn – zo bruusk naar een andere handeling snijdt.

Het salomonsoordeel: Call Me By Your Name, 120 BPM, God’s Own Country, Moonlight, Girl, Portrait de la Jeune Fille en Feu en nu And Then We Danced: de hedendaagse Queer Cinema bruist en spettert: Come get your honey.

Mark Vluggen

 

Zie hier het filmprogramma van LumièrePathé en Euroscoop

Categories:Categorieën:
Tags:

CommentsReacties

There are currently no comments.Er zijn geen reacties.

Post a Comment

Laat een reactie achter

Door een reactie te plaatsen gaat u akkoord met de verwerking van de ingevulde gegevens door Observant.
Voor meer informatie: Privacyverklaring
By responding, you agree to send the entered data to Observant.
For more info: Privacy statement

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)