Back to list All Articles Archives Search RSS Terug naar lijst Alle artikelen Archieven Zoek RSS

De geschiedenis als knallend vuurwerk

De geschiedenis als knallend vuurwerk

Film: Midway

Verhaal: Midway vertelt over de belangrijkste slag in de Pacific op 4 juni 1942. Met vliegdekschepen strijden de Amerikanen en Japanners om een afgelegen eilandengroep die Midway heet. De uitslag zou het verdere verloop van de oorlog in de Stille Oceaan bepalen.

Het knalt, het rookt en het spettert.

  • Midwaystaat niet op zichzelf maar past in een traditie van oorlogsfilms die een beslissende slag reconstrueren uit de Tweede Wereldoorlog, de een accurater dan de ander. Die trend ontstond in de jaren ‘60 en ‘70 van de vorige eeuw en kende hoogtepunten als The Longest Day (1962), Battle of the Bulge (1965), Battle of Britain (1969) en Tora,Tora,Tora (1970).
  • De Duitse regisseur Ronald Emmerich wilde  al jaren een film maken over deze bekende zeeslag, maar hij ving steeds bot bij de grote studio’s. Die geloofden niet in het succes van een historische film, die ook nog eens een groot budget zou opslurpen. Uiteindelijk financierde Emmerich de film buiten de bekende studio’s om en zo werd Midwaymet een budget van 100 miljoen dollar de duurste independant moviealler tijden. 
  • Midway ziet er fantastisch uit. Het camerawerk is fraai en de oorlogsscènes zijn spectaculair. Emmerich heeft zich altijd thuis gevoeld bij spektakel. De scènes waarin de Dauntless-duikbommenwerpers op de Japanse vliegdekschepen stortten, benemen je als kijker de adem en voelen zeer authentiek aan. Hier ligt de grote kracht van de film. 

Toch maar liever een geschiedenisboek.

  • Maar hoe goed Emmerich ook is met spektakel (zie Independance Day, Godzilla en 2012), zo matig is hij met het schetsen van karakters (kijk naar dezelfde films). Alhoewel er in Midway zeker niet slecht geacteerd wordt, komen de personages maar zelden tot leven. De vintage vliegtuigen zoals de Dauntless of de Zero hebben meer karakter dan de personages. 
  • De film mist focus en Emmerich haalt er met de aanval op Pearl Harbor en de Doolittle Raid (luchtaanval op onder meer Tokyo) te veel bij.
  • Terwijl het verloop van deze slag in werkelijkheid werd bepaald door een dosis geluk, onderstreept Midway de Amerikaanse superioriteit. 

Slotoordeel: De film verveelt geen moment, maar raakt evenmin.

Jan Salden

Salden is docent filmtheorie aan de Maastricht Academia of Media, Design & Technology

 

Zie hier het filmprogramma van LumièrePathé en Euroscoop

Categories:Categorieën:
Tags:

CommentsReacties

There are currently no comments.Er zijn geen reacties.

Post a Comment

Laat een reactie achter

Door een reactie te plaatsen gaat u akkoord met de verwerking van de ingevulde gegevens door Observant.
Voor meer informatie: Privacyverklaring
By responding, you agree to send the entered data to Observant.
For more info: Privacy statement

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)