Back to list All Articles Archives Search RSS Terug naar lijst Alle artikelen Archieven Zoek RSS

Groot landhuis, kleurrijk gezelschap, en een moord

Groot landhuis, kleurrijk gezelschap, en een moord

Film: Knives Out

Inhoud: Detective Benoit Blanc (Daniel Craig) wordt door een anonieme opdrachtgever gevraagd om de dood van de thrillerschrijver Harlan Thrombey (Cristopher Plummer) te onderzoeken. Het lijkt op een zelfmoord maar al snel is Blanc ervan overtuigd dat het om een moord gaat. Zeker als blijkt dat de overleden schrijver al zijn familieleden heeft onterfd ten faveure van zijn persoonlijke verzorgster Marta (Ana de Armas).

Een prettige breinbreker.

  • Het is eigenlijk wel verfrissend om binnen het hedendaagse filmaanbod - in de commerciële bioscopen gedomineerd door superhelden, flitsende actie en special effects - opeens een whodunitte zien. Die ook nog eens sober van aard is. Ben je als kijker in staat om de ware dader te ontmaskeren aan de hand van een meester-detective? Daarin zit de spanning.
  • De Amerikaanse regisseur (Rian Johnson), die ook het scenario heeft geschreven, koos ervoor om de basisvoorwaarden van dit sub-genre te intact te laten: groot landhuis, kleurrijk gezeldschap, tenminste één moord en een meester-detective die de zaak moet oplossen.
  • Er zit een ironische ondertoon in de film waardoor Knives Out vooral onderhoudend in plaats van spannend wordt, wat absoluut niet storend is.
  • Daniel Craig is uitermate vermakelijk als Benoit Blanc die zich met een zwaar accent door de film beweegt. Het accent en de dictie heeft de acteur, zo zei hij later in een interview, gestolen van de Amerikaanse Burger-oorlog-specialist Shelby Foote. Iedereen die de uitstekende docu-serie The Civil War (1990) van Ken Burns heeft gezien, weet wie hier bedoeld wordt. Ook de rest van de cast speelt trouwens uitstekend.

Volstrekt overbodig.

  • Waarom naar de bioscoop als er op tv al genoeg series zijn zoals Death in ParadiseFather Brownen Midsummer Murder, die ons voortdurend whodunit's voorschotelen.

Slotoordeel: Knives Out is, typisch voor dit genre, overgeconstrueerd, al blijkt aan het slot dat elk element in dit verhaal een functie heeft gehad. Knives Out is geen meesterwerk, ook niet de origineelste film die er bestaat. Wel is hij stijlvast, houdt hij zich aan de regels van een whodunit, is hij prettig om naar te kijken en bovenal vermakelijk.

Jan Salden

Salden is docent filmtheorie aan de Maastricht Academia of Media, Design & Technology

 

Zie hier het filmprogramma van LumièrePathé en Euroscoop

Categories:Categorieën:
Tags:

CommentsReacties

There are currently no comments.Er zijn geen reacties.

Post a Comment

Laat een reactie achter

Door een reactie te plaatsen gaat u akkoord met de verwerking van de ingevulde gegevens door Observant.
Voor meer informatie: Privacyverklaring
By responding, you agree to send the entered data to Observant.
For more info: Privacy statement

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)