Back to list All Articles Archives Search RSS Terug naar lijst Alle artikelen Archieven Zoek RSS

Wat mag een influencer wel en niet?

Wat mag een influencer wel en niet?

Photographer:Fotograaf: YouTubers laten producten zien die ze promoten, gratis hebben gekregen of zelf verkopen

MAASTRICHT. Mag een vlogger in een videodagboek reclame maken voor een product zonder erbij te zeggen dat het hier om een advertentie gaat? Is het oké voor een YouTuber met veel minderjarige volgers om een energiedrankje te promoten? Influencers zijn inmiddels niet meer weg te denken uit het online medialandschap maar voor de wet een zeer nieuw fenomeen. De Maastrichtse ‘Influencer Law Clinic’ wil duidelijkheid gaan scheppen, zowel voor de influencers zelf, als de consumenten.

De nieuwe kliniek is een initiatief van de European Law School en heeft een team van studenten en wetenschappelijke medewerkers. “We zijn nu bezig met uit te vogelen wat al in de wet staat”, zegt Adrien Dubois, student manager van de Influencer Law Clinic en European Law student. “Aan welke regels moet een influencer zich bijvoorbeeld houden als ze ergens reclame voor maken? Deze reclames zijn veel lastiger te herkennen, een vlogger voelt als een vriend die iets aanbeveelt. In Nederland bestaat de social code, die zegt dat je er een hashtag met ad of advertisement bij moet zetten, maar is dat genoeg? En ook niet iedereen houdt zich er aan, het is niet verplicht.”

Over de regels en wetten maken de studenten YouTube-filmpjes, samen met praktiserend advocaat Stephan Mulders, die als expert aan de kliniek is verbonden, en onder supervisie van Catalina Goanta, academisch coördinator van het project onder de paraplu van Maastricht Working on Europe. Handig voor bijvoorbeeld beginnende YouTubers. “Veel mensen willen het goed doen, maar weten niet wat de regels zijn.” Hen biedt de kliniek (gratis) advies. “Ook al is dat natuurlijk geen echt juridisch advies van professionele advocaten, we zijn nog studenten, kunnen we ze wel op weg helpen.”

De medewerkers van de kliniek gaan ook onderzoek doen. Er zijn immers nog genoeg vragen te beantwoorden over dit onderwerp. Hoe zit het bijvoorbeeld met het intellectuele eigendom van het influencer werk? Aan welke regels zijn ze gebonden als ze merchandise verkopen? En wat als een foto van je kind extra likes oplevert en daarmee geld? Is het kind dan aan het werk? “We gaan ook praten met influencers en hen vragen wat zij willen weten”, zegt Dubois. “Hoe kan de wetenschap hier een rol spelen?”

Verder willen Dubois en collega’s kijken hoe de Instagrammers en YouTubers hun invloed voor het milieu kunnen inzetten. “Dat gaat niet direct over wetgeving, maar meer over het creëren van bewustzijn. Er zijn genoeg influencers die duurzaamheid promoten, wij willen kijken waar ze tegenaan lopen en best practices verzamelen.”

Categories:Categorieën:

CommentsReacties

There are currently no comments.Er zijn geen reacties.

Post a Comment

Laat een reactie achter

Door een reactie te plaatsen gaat u akkoord met de verwerking van de ingevulde gegevens door Observant.
Voor meer informatie: Privacyverklaring
By responding, you agree to send the entered data to Observant.
For more info: Privacy statement

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)