Back to list All Articles Archives Search RSS Terug naar lijst Alle artikelen Archieven Zoek RSS

Gemakkelijk diverse onderwijsgroepen maken

Gemakkelijk diverse onderwijsgroepen maken

Studentenonderzoek

MAASTRICHT. Hoe zorg je ervoor dat een onderwijsgroep zo divers mogelijk is? Florentijn Hogerwerf, nu masterstudent Econometrics and Operations Research, ontwikkelde een algoritme en schreef er zijn bachelorscriptie over.

“Toen we een onderwerp moesten kiezen voor ons Marble-onderzoek (verplicht bij econometrie, red.), sprak dit me meteen aan omdat het een echt bestaand probleem is”, vertelt Hogerwerf. Voor de MBA-opleiding van de School of Business and Economics moeten ieder blok nieuwe onderwijsgroepen gemaakt worden. “De faculteit wil graag zoveel mogelijk afwisseling binnen die groepen. De man-vrouwverhouding moet kloppen, mensen hebben bij voorkeur nog niet eerder bij elkaar in de groep gezeten en er moet een goede mix zijn van studenten die net zijn begonnen en studenten die bijna klaar zijn. De opleiding duurt twee jaar en ieder half jaar kun je instromen. Je volgt dan dezelfde vakken als diegenen die al langer bezig zijn, alleen in een andere volgorde.”

Tot nu toe bestond er voor het maken van deze groepen nog geen efficiënte oplossing. Hogerwerf bedacht een algoritme – te ingewikkeld om hier uit te leggen – zodat het met de computer kan. “Het moest een zo goed mogelijk resultaat opleveren, het liefst zo snel mogelijk. Een computer heeft niet oneindig veel ruimte. Hoe zwaarder het programma, hoe langer het duurt. Ik heb een aantal algoritmes getest en er uiteindelijk een gekozen met de in verhouding beste en snelste resultaten.” De universiteit wil het programma ook daadwerkelijk in gebruik nemen. “Ik ben er inmiddels mee aan het werk.”

Het verzinnen van een algoritme, vond Hogerwerf erg leuk. “Andermans problemen met wiskunde oplossen. Dat is het mooiste wat er is. En programmeren is echt mijn hobby. Ik ben met een vriend een bedrijfje begonnen. We ontwikkelen apps voor IOS, het besturingssysteem van de iPhone.”

Veel problemen kwam hij tijdens zijn onderzoek niet tegen. “Er zitten in het begin altijd bugs in je programma en soms duurt het lang om die te vinden. Maar dat is niet erg: laat mij maar in mijn kamer achter de computer zitten prutsen, heerlijk.”

Een academische carrière ziet Hogerwerf echter niet zitten. “Mijn interesse gaat vooral uit naar de praktische kant: kennis toepassen. Het literatuuronderzoek vond ik ook het minst leuke onderdeel van het project.”

CommentsReacties

There are currently no comments.Er zijn geen reacties.

Post a Comment

Laat een reactie achter

Door een reactie te plaatsen gaat u akkoord met de verwerking van de ingevulde gegevens door Observant.
Voor meer informatie: Privacyverklaring
By responding, you agree to send the entered data to Observant.
For more info: Privacy statement

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)