Back to list All Articles Archives Search RSS Terug naar lijst Alle artikelen Archieven Zoek RSS

“Hoe lang gaat dit nog duren?”

“Hoe lang gaat dit nog duren?”

Photographer:Fotograaf: Observant

Een rondje langs UM-informatiebalies

De meeste studenten en medewerkers vieren nog vakantie, maar de Universiteit Maastricht heeft op donderdag 2 januari toch alweer de deuren geopend. Na de cyberaanval, vlak voor kerst, probeert ze studenten en staf op allerlei manieren te informeren. Aan de FAQ-lijst op internet, de telefoonlijn en speciale e-mailadressen zijn vanaf vandaag ook acht informatiebalies in allerlei UM-gebouwen toegevoegd. Observant nam een kijkje.

“Kan ik de Wi-Fi gebruiken?” “Nee? Een andere Wi-Fi dan?” Derdejaars econometrie-studente Rebecca Baijer meldt zich donderdagochtend 2 januari tegen elven bij de balie van het studentenservicecentrum (SSC). Ze wil het internet op – “de Wi-Fi in mijn studentenhuis is niet goed genoeg”. Als bestuurslid van studententennisvereniging Stennis moet ze een aantal zaken regelen voor de club. Dan maar naar een koffietentje, concludeert ze, want “blijkbaar is er ook geen Wi-Fi in de universiteitsbibliotheek.” Zorgen maakt ze zich niet. Haar nieuwe blok begint pas 13 januari en ze hoeft niet stante pede belangrijk onderwijsmateriaal down- of up te loaden. Deadlines zijn ook niet in zicht, “het valt voor mij persoonlijk allemaal wel mee.”
De bar van Coffeelovers is dicht, achterin zit één student in doodse stilte te werken, offline natuurlijk. Je kunt er een speld horen vallen. Een handjevol studenten is langs geweest deze ochtend, zegt Birgitte Hendrickx, lid van het managementteam van het SSC. Ze is even een kijkje komen nemen bij haar collega’s van de informatiebalie. “Ik verwacht niet dat het storm loopt, maar het is goed dat we er zijn. Je merkt dat ze liever bellen, de telefoonlijnen zijn druk bezet,” zegt ze. Hendrickx vindt het opvallend “hoeveel begrip” studenten hebben. Inmiddels zijn enkele onderwijssystemen alweer bruikbaar, zoals het studentenportaal, roostering en blackboard/Eleum. Maar het is beperkt, onderstreept ze.

Als Observant even later binnenstapt in de universiteitsbibliotheek aan de Grote Looiersstraat, verhuist de driekoppige servicebalie een paar meter naar achteren. Het tocht te veel in de ontvangsthal. En Wi-Fi mag blijkbaar toch aan staan (terwijl men in het SSC heel duidelijk was: gebruik géén Wi-Fi!), “maar niet alle services werken”, zegt de ICT-medewerker. Een student meldt zich met “een probleem. Ik heb een nieuw wachtwoord ingevoerd [van alle medewerkers en studenten wordt verwacht dat ze hun wachtwoord resetten, red], maar het is niet sterk genoeg. Dus nu moet ik weer mijn oude wachtwoord invoeren, maar dat weet ik niet meer!” Binnen vijf minuten is de jongeman geholpen. De volgende meldt zich: “Kan ik printen?” Nee? Wanneer wel?” “Dat weten we niet, we werken eraan, maar een aantal zaken hebben een hogere prioriteit.” De medewerkers achter de infobalie moeten een beetje grinniken als Observant wil weten wat de meest gestelde vraag is. “Nou, vooral ‘hoe lang het allemaal nog gaat duren’ en daar is dus geen antwoord op. We vertellen dat de ICT-afdeling het beetje bij beetje probeert op te lossen.” Maar ook op deze locatie: studenten die begrip tonen en totaal niet in paniek schieten. Zoals twee studentes International Business, die niet met hun naam in de krant willen. “No worries.” Met een drankje in de hand lopen ze de bibliotheek in om zich voor te bereiden op hun examens. Met papieren informatie en boeken, “dat lukt prima”, zeggen ze. Ook tweedejaars European Law School Marie (“alleen mijn voornaam”) heeft “geen problemen”. Ze heeft haar wachtwoord aangepast en kan haar rooster inzien. Voorlopig is dat genoeg, meent ze.
Studenten druppelen binnen, sommigen maken meteen weer rechtsomkeert. Storm loopt het niet. Bij de faculteiten dan? Voor de ingang van Kapoenstraat 2 –  informatiepunt voor de faculteit Science and Engineering – staat Observant oog in oog met een bewaker van Securitas. “U mag niet zomaar naar binnen.” Van een informatiebalie weet hij helemaal niets. Hij laat de journalist vervolgens toch passeren zodat ze de doorsteek kan maken richting rechtenfaculteit aan de Bouillonstraat.
Bij rechten is de centrale gang gevuld met medewerkers. Er wordt gedronken en gegeten. Nieuwjaarsborrel? De receptionist schudt zijn hoofd. “Lunchtijd.” Met z’n allen bij elkaar, rondom de informatiebalie. Saamhorigheid noemen we dat.

De te bezoeken informatiebalies zijn ook nog 3 en 6 januari geopend van 8:00 tot 14:00 op de volgende locaties:

FHML: Universiteitssingel 50
FASoS: Grote Gracht 90/92
SBE: Tongersestraat 53
FL: Bouillonstraat 2
FSE: Kapoenstraat 2
FPN: Universiteitssingel 40
UB: Bibliotheek binnenstad en Randwyck
SSC: Bonnefantenstraat 2

 

Categories:Categorieën:

CommentsReacties

There are currently no comments.Er zijn geen reacties.

Post a Comment

Laat een reactie achter

Door een reactie te plaatsen gaat u akkoord met de verwerking van de ingevulde gegevens door Observant.
Voor meer informatie: Privacyverklaring
By responding, you agree to send the entered data to Observant.
For more info: Privacy statement

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)