Back to list All Articles Archives Search RSS Terug naar lijst Alle artikelen Archieven Zoek RSS

Een ode aan de menselijkheid

Een ode aan de menselijkheid

Film: 1917

 

Verhaal: Tijdens de Eerste Wereldoorlog, in april 1917, krijgen de Britse korporaals Will Schofield (George Mackay) en Tom Blake (Dean Charles Chapman) opdracht om naar het Devonshire regiment te vertrekken. Daar, op het Franse slagveld, moeten ze een aanval van de eigen troepen zien te voorkomen die voor de volgende ochtend gepland staat. De Britten hebben namelijk ontdekt dat het hier om een Duitse valstrik gaat. Gaat de aanval door, dan kan dat de Britten wel eens 1600 slachtoffers kosten. En zo begint voor Schofield en Blake een race tegen de klok. 

Imponerend.

  • Anders dan weleens wordt beweerd heeft de Britse regisseur Sam Mendes (SpectreAmerican Beauty) met 1917geen one-take picture gemaakt, een film die uit één shot bestaat, zonder montages. Wel zijn de shots heel erg lang en de overgangen zijn bijna onzichtbaar. Daardoor volg je de soldaten voortdurend op de voet. Wegkijken wordt haast onmogelijk, wat 1917 een heel fysieke ervaring maakt. We kruipen met de twee korporaals door het modderige niemandsland, sluipen door de loopgraven, en verliezen de oriëntatie in een verwoest stadje bij nacht, dat spookachtig wordt verlicht door fakkels. 
  • De sfeer verandert van realistisch naar expressionistisch naar surrealistisch, en als je het helemaal niet meer verwacht naar pastoraal. Maar steeds voelt het onveilig. 
  • Vanwege het virtuoze camerawerk van Roger Deakins zou je misschien verwachten dat 1917 enkel op technisch gebied weet te imponeren. Niets is minder waar, 1917 raakt wel degelijk een emotionele snaar. 
  • In de verstilde momenten is de zwaarte van de oorlog des te voelbaarder. Zoals de toevallige ontmoeting met een Française (Claire Duburcq ) die zich in een kelder over een baby heeft ontfermd, of de hymne die tijdens een kerkdienst in het bos wordt gezongen.
  • Er wordt prima geacteerd. Dean Charles Chapman en vooral George Mackay maken als relatieve nieuwkomers indruk. Ze worden vergezeld, hoe kort ook, door bekende Britse gezichten zoals Colin Firth, Mark Strong en Benedict Cumberbatch.  

Slotoordeel: Nergens laat regisseur Mendes zich verleiden tot opgeklopt heroïek. Veel meer draait het om waarden als vriendschap, loyaliteit en verantwoordelijkheidsgevoel. Uiteindelijk, hoezeer de film ook over oorlog gaat, is 1917 vooral een indrukwekkende ode aan de menselijkheid geworden.

Jan Salden, docent filmtheorie aan de Maastricht Academia of Media, Design & Technology

 

Categories:Categorieën:
Tags:

CommentsReacties

There are currently no comments.Er zijn geen reacties.

Post a Comment

Laat een reactie achter

Door een reactie te plaatsen gaat u akkoord met de verwerking van de ingevulde gegevens door Observant.
Voor meer informatie: Privacyverklaring
By responding, you agree to send the entered data to Observant.
For more info: Privacy statement

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)